Sport v Zábřeze-Josef Truxa

7. prosince 2017 v 16:58 | Ruža z Moravy |  Zábřeh-Sport i jiné události

K tomuto článku přidávám pozdrav- přání od kolegy Josefa Truxy

Marka Kratochvíla k Novému roku 2018...


Ahoj kluci,
určitě už výsledky za rok 2017 znáte, ale pro pořádek Vám je posílám:
kategorie - F - Drahošek Srovnal - 1. místo
kategorie - T - hajný Václav Drábek - 4. místo
kategorie - C - Marek Kratochvíl - 2. místo
kategorie - C - Laďa Tománek - 7. místo
kategorie - J - Mirek Baklík - 3. místo
kategorie - X - Lojza Petrovský - 2. místo

To nevypadá tak špatně - co Vy na to? Ahoj Marek
ZAPOMENUTÉ PŘÍBĚHY: Josef Truxa = motoristická elita s velkým E
S ohledem na předešlé články o zábřežských motoristech si dovolím převzít článek Petra Fišera v čas.
Týden o dalším zajímavém člověku ze Zábřeha.

Patří i do mých vzpomínek... zůstane v archivu mého blogu jako předešlé články na stejné téma.

Zábřeh - Po skončení druhé světové války se v Čechách a na Moravě znovu probouzel čilý motoristický ruch. Na konci čtyřicátých let vznikaly skupiny nadšenců z řad silničních motoristických závodníků, které toužily pokračovat v násilně přerušeném sportovním zápolení. V Šumperku to byli pánové Hloch, Bezděk, Řezníček, Valenta, Bojko, Lakomý, Rybka a jiní. V Zábřeze správně zapálení Hroch, Grund, bratři Kratochvílové a Mikula. Do jejich řad patřil i bojovník, jenž se vrátil do malého města hned po osvobození rodné vlasti.

JOSEF TRUXA
Narodil se v roce 1916. Protože měl šikovné ruce, vyhlédl si zámečnické řemeslo. Vyučil se v Mohelnici, kde se poprvé setkal s motocykly, které měl možnost opravovat. Okamžitě ho okouzlily. Základní vojenskou službu strávil v roli řidiče. Na pražském letišti začal pronikat do tajů automobilové techniky, hlavně motorů, z čehož se později vyklubala jeho doména. Největší profesní školu pro něj představovalo zaměstnání v továrně Jawa, kterou založil František Janeček. Zprvu se věnoval montáži motocyklů, ale když si vedení firmy všimlo jeho znalostí a zájmu o práci, dostal se na pozici zkušebního továrního jezdce. To už bylo něco. Otevřelo mu to cestu do závodního týmu, kde působil jako mechanik v elitní společnosti nejzvučnějších jmen. Největší přátelství ho pojilo se slavným závodníkem Jaroslavem Juhanem.

Založení pobočky Autoklubu

Zapojoval se do tehdy oblíbených dálkových soutěží a některých silničních podniků. Z pozice náhradníka čekal na šanci při výživných soubojích na ploché dráze. Potom, co přerušila veškeré aktivity německá okupace, zamířil zpátky do Zábřeha v roce 1945. Už ženatý a s rodinou.
S přáteli založili ve městě pobočku Autoklubu. Protože mu chybělo závodění, pustil se do přípravy motocyklů se svým dlouholetým kamarádem Miroslavem Kratochvílem. Pevné základy pozdějších úspěchů postavili na značkách Matchless, NSU, Standard, Rudge, Chater-Lea. Při konstrukci těchto speciálů se naplno projevily jeho nezpochybnitelné znalosti, které z něj dělaly jednoho z nejvyhledávanějších odborníků na úpravy motorů.

Memoriál Ferdy Hrocha

Rok po válce uspořádali v Zábřeze na památku a počest velkého kamaráda první ročník silničního okruhu s názvem Memoriál Ferdy Hrocha. Ve své době to byla prestižní akce, kterou si nenechávali ujít nejlepší jezdci z celé ČSR. Pořadatelsky se podařilo zaštítit čtrnáct pokračování. Truxa triumfoval hned několikrát, ve třídách do 250 a 350 ccm patřil před domácím publikem k nejlepším z nejlepších.
Téměř deset let objížděl se zábřežskými kolegy blízké i vzdálenější tratě. Mezi jeho nejoblíbenější destinace patřily závodiště v Šumperku, Mohelnici, Olomouci, Litovli, Prostějově, Jevíčku a Litomyšli. Rád se vydával i na Slovensko, nejčastěji to platilo o Banské Bystrici a Žilině.

Synové jako táta

Při přepravě motocyklů dával k dispozici prostorný náklaďák, který jinak využíval pro svoji živnost. Ceny a poháry přibývaly. Vynikající a veselé party se bohužel dotkly poúnorové události, a tak mnoho "odříznutých" členů muselo se sportem skončit nebo ho omezit. Josef Truxa mu zůstal věrný alespoň jako organizátor a pořadatel. K lásce k motorismu přivedl i své syny Vladimíra a Jiřího. Prvně jmenovaný se nedávno stal mechanikem a manažerem týmu Moto Racing Školská Zábřeh.
Jejich tatínek zakončil svoji životní pouť 19. července roku 1991 v 75 letech. Na přínos a rozvoj, jímž své oblíbené odvětví v Zábřeze obohatil, by se nemělo nikdy zapomenout. Mimo jiné pomohl mnoha mladým závodníkům splnit si sportovní sen.


Foto: archiv
Josef Truxa před závodem v Zábřeze, který v roce 1947 dokázal vyhrát.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Janinka Janinka | E-mail | Web | 10. prosince 2017 v 13:41 | Reagovat

Díky ti, Růženko, za zprostředkování zajímavého životního příběhu :-).

2 Jan Turon Jan Turon | E-mail | Web | 11. prosince 2017 v 17:59 | Reagovat

No tenkrát závodit na motorce to bylo dobrodružství...vzpomeňme na Postřižiny a správce pivovaru...

3 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 11. prosince 2017 v 20:09 | Reagovat

[2]: Nejen závodit. Jezdili jsme s bráškou v r. 1960 na podzim na zkoušky do vedlejší vesnice přes 3 km na dvousedadlovém Manetu-Já jsem seděla bokem, protože jsem byla v sukni a nebyla moc široká. Dnes by nás chytli a pokutovali. Na hlavě jen šátek. :-D

4 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 14. prosince 2017 v 16:56 | Reagovat

Zajímavé povídání, ale už běžím do Kavárny. :-)

5 JiříSvarc JiříSvarc | E-mail | Web | 18. prosince 2017 v 16:17 | Reagovat

TADY BUDOU NEZAMKLA ZE ŠKOLY :-)  :-)  :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama


Jde se spát, díky za návštěvu a na shledanou...

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx