Ta prokletá Katyň...

10. dubna 2010 v 23:34 | Ruža z Moravy |  lidé kolem nás
Bývalý polský prezident Aleksander Kwaśniewski tímto výrokem zakončil svoje politování nad dnešní tragickou událostí pro Polsko. Nejen polský prezident s chotí, ale kompletní velení polské armády a mnoho dalších významných osobností zahynulo při tragické havárii letadla TU-154 na cestě do Katyně, 2 km od letiště Severnyj - dnes ráno. Podle ruských úřadů bylo v letadle 132 osob, polské ministerstvo zahraničí potvrdilo 89 osob.


















Tuto katastrofu přirovnávají Poláci ve významu ke Katyňskému masakru polských důstojníků v r. 1940. Účelem cesty do Katyně bylo právě uctění památky tehdejších obětí zabitých Rusy. Za toto se již Rusové omluvili, ale jak bude pohlíženo na událost dnešní, kolik domněnek a nařčení způsobí.

Představitelé mnoha států již kondolovali Polsku. Vladimír Putin se sešel na místě katastrofy s polským premiérem Donaldem Tuskem, který se nebránil slzám, když o události slyšel.

V Polsku je vyhlášen týden státního smutku, zítra ve 12 hodin budou 2 minuty úplného ticha za zemřelé.

Tak to vypadalo dnes před prezidentským palácem ve Varšavě.
- nepřeveden obrázek


Předpokládám, že bude hodně podrobných informací v tisku i mediích, jen jsem chtěla tímto projevit soustrast s pozůstalými i obyvatelstvem Polska . Je mi líto všech nevinných lidí, kteří zahynuli při veškerých katastrofách ve světě, ale Polsko je nám blízko, máme tam leckdo i
známé, takže....







 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Lin Lin | 10. dubna 2010 v 23:50 | Reagovat

Teď jsem vám nechala u předchozího článku odkaz na článek, který se už brzy po uveřejnění zprávy o tragédii objevil na IDnes.  Se spekulacemi, že to "nemohla být nehoda".

Už se rozebírá,  že  letěli ruským (=odfláknutým a poruchovým) letadlem - přitom o poruchu nešlo a nutno dodat, že poruchová jsou i letadla jiných než ruských výrobců.  Navíc polský vládní speciál prošel celkovou přestavbou loni.

Dál se rozebírá "tajná akce ruských zpravodajských služeb"  - prý kvůli ropovodu Nord Stream. Dál jsem četla, že je nechala odstranit EU, protože  KACZYŃSKI  odmítal Lisabonskou smlouvu.  

Ach jo...

Podle mě spadlo letadlo kvůli své urputné snaze o přistání, aby pohlaváři stihli ceremoniál.  Teď jsou mrtví.

Pro Polsko smutný den....

2 Pavlína Pavlína | E-mail | 11. dubna 2010 v 0:04 | Reagovat

Pracuje zde na ostravsku hodně poláků. Hlavně v dolech. Vždy po šichtě zajdou do hospody na (nejenom) pár piv a celkem to zde "roztáčí". Dnes přišli také, ale už od dveří hlásili -  iba jedno paninka, mušimy do dom, u nas bardzo žle.

Poláci jsou velmi věřící lidé, katolíci. Vše dávají do souvislosti s náboženským významem.

Leč toto byla hrubá chyba lidského faktoru a nešťastná souhra náhod. Přeji Polsku, ať vše zvládne, je to jedna ze zemí, která už v sedmdesátých létech ukázala, že si poradí.

Asi nezbývá nic jiného, než Polsku vyjádřit upřímnou soustrast.

3 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 11. dubna 2010 v 0:12 | Reagovat

2 Lin

Zdravím Vás.

Odhaduji, že hlavní příčinou, jako u všech panských kočí, je spěch na poslední chvíli. Otálí se z odjezdem ( odletem ) protože bohorovnost časových zpoždění pantátů, vždy nahání  kočí ( pilot ) v časovém presu. Snaží se vyhovět, mnohokrát to vyjde, až jednou! Kdyby se o přistání nepokusil a letěl na jiné letiště, asi by dolítal. Snažil se nadmíru a zaplatil za snahu.

Víc nezjistí ani komise s Putinem. Kdyby Rusové nelhali tak urputně, ani na druhé straně by nebyla potřeba co nejvyšší demonstrace odhodlání, dát věc alespoň dnes do nutných historických souvislostí. Bohužel polský národ zaplatil za Katyň už po druhé. Čest zemřelým a soustrast pozůstalým.

4 rucuk rucuk | E-mail | 11. dubna 2010 v 0:31 | Reagovat

Zajímalo by mne, kdo se opozdil. Bylo ve zprávě, že jeden pasažér se nedostavil. Jsem zvědavá, zda napíší, kdo. Aby ho nakonec nenařkli, že něco věděl.Sice by určitě vyslechl ledaco, ale může si říci, že se po druhé narodil. Jako Eva Pilarová, když se zdržela na Kubě a její kapela odletěla a nedoletěla.

Rusové prý ale nedoporučili přistání.

5 quak quak | 11. dubna 2010 v 0:54 | Reagovat

asi pred rokem a půl jsem byl v Polsku. Právě se tam vrace vojenský speciál s ůčastníky jubilejní konference o bezpenosti leteckého provozu. Také opakovaně přistávali za špatných podmínek a skončilo to katastrofou.....

Nezbývá než popřát soustrast rodinám postiženým osobním neštěstím a vyjádřit přání, aby piloti speciálních letů nepřeceňovali své síly a nikdy se nenechali nutit do nadměrného rizika svými cestujícími.

6 Zdenál z Hané Zdenál z Hané | 11. dubna 2010 v 5:57 | Reagovat

Také se připojuji k vyjádření soustrasti a soucitu se všemi pozůstalými.Je to hrozná tragédie pro celý polský národ.Je to velký bol!

7 caracola caracola | 11. dubna 2010 v 9:45 | Reagovat

1-Lin- souhlasím a nemám co dodat..Snaha našich novinářských šmoků svéct nehodu na letadlo ruské výroby je až dojemně pitomá.

8 rucuk rucuk | E-mail | 11. dubna 2010 v 9:57 | Reagovat

7-caracola, máte pravdu i na opačné straně se stávají neštěstí. Někdy je to technickým stavem, někdy počasím a lidský faktor má také ,,zásluhu". Ale, kdo je dokonalý a vždy zareaguje správně, předvídat nemusí umět každý.

9 Zdeňka Zdeňka | 11. dubna 2010 v 10:00 | Reagovat

Platí, že pilot je bezpodmínečným pánem letadla, jakmile se odlepí od země.

Myslím, že tady asi nebyl.

Oběti neštěstí jsou spočítané, ale kolik dalších lidí to zasáhne.

10 Lin Lin | 11. dubna 2010 v 10:33 | Reagovat

Nar.soc., caracola, Zdeňka:

Pilot byl podle mě opravdu ve velkém stresu. Letadlo pravděpodobně pozdě odlítalo a zpoždění se dohnalo "na knop".  Ne ale tak, aby přistání na jiném letišti neohrozilo účast polských elit na katyňské ceremonii. Měli nějaké výročí, ne? Nevím...  a hledat se mi to teď nechce.

Pilot je sice na palubě bezpodmínečným pánem, ale to by nesměl mít na palubě Kaczyńského.

V roce 2008 letěla polská delegance do Tbilisi, aby podpořili Saakašviliho.  Také se nedalo pro špatné počasí přistát a pilot se rozhodl pro přistání v Baku.  Tím se celá státní návštěva a její program trocha narušily, protože z toho Baku museli celou delegaci přepravit po silnici do Tbilisi.

No... Kaczyński  vyváděl už na palubě  letadla a že prý "vyvodí důsledky, až se vrátí domů".  Vyvodil. Pilot byl za "neuposlechnutí"  popotahovaný a hrozil mu vyhazov. Jak to pak dopadlo, nevím...

Takže si živě umím představit, že tenhle pilot se prostě bál a tak podlehl nátlaku ceremonie chtivých pohlavárů.

11 rucuk rucuk | E-mail | 11. dubna 2010 v 10:43 | Reagovat

To výročí bylo 70 let od události v Katyni- vyvraždění polských důstojníků.

12 pich pich | 11. dubna 2010 v 10:49 | Reagovat

stalo se co se stalo. Nezvratný fakt.

Proč, jak a co.

To bude ta hlavní fáze katastrofy. Už vidím ty všelijaké rozbory, které budou hlavně vinit Rusy.

Jejich letadlo, nad jejich územím, bude tam i umělá mlha, jiný systém nastaveni výškoměru, pilot - tajný agent KGB, či jak se dnes ti agenti jmenují. Tajná, nedestruktívní zbraň, likvidující letící letadlo a mnoho a mnoho dalších "faktorů".

Moji předci pocházeli z dolního Slezska, jsem proto asi nějaký polopolák. Ale tento "můj" národ si svá dějinná neštěstí sám nějak přivolává. A díky katolickému fanatismu a staromilství k buržoásním "elitám", pocitem velkého národa, si sami dělají nepřátele u svých sousedů.

Stejně jako Izrael se snaží ze svých národních tragedii vytěžit maximum solidarity a pak ji zneužívat.

Katyň je pro ně největší zločin, úplně zastíňující přepadení a likvidace Polska, spolu s mnohamilionovými obětmi, nacistickým Německem.

Z jejich vzpomínkových akcí na Katyň číší nenávist i k současnému Rusku, rádi si donekonečna drásají nervy s připomínkami minulosti.

A ti, co chtějí žít jen minulostí, mají jiné záměry, než snažit se o zlepšení vztahů se všemi sousedy i o větší integraci Evropy, aby ta přestala být neustálým válčištěm a prostorem někdy i malicherných konfliktů ...

13 rucuk rucuk | E-mail | 11. dubna 2010 v 11:04 | Reagovat

Je to smutné, ale budou ,,potřebovat" pomoc ve vojenských věcech a nechci sýčkovat, ta základna tam nakonec bude...

14 pol pol | 11. dubna 2010 v 13:20 | Reagovat

Lidi nejsou ptáci a letadla padají to je třeba mít na mysli.Pak nebudou padat zbytečné otázky proč se to stalo a kdo za to může.

15 rucuk rucuk | E-mail | 11. dubna 2010 v 15:13 | Reagovat

Jen aby  to neodnesl ten, který poslechl rozkaz jiného, nemyslím, že by si dovolil rozhodovat sám, přestože za to odpovídal. Nemá cenu zvažovat, kdo za co může. V Polsku budou mít další smutné zapamatovatelné výročí. Těch je ve světě leckde také dost a my o tom ani nevíme. Ale cynismus některých lidí nesvědčí o dobré povaze. Tím teď myslím některé náhodně přečtené diskuzní příspěvky na Novinkách k  jednomu z článků.

16 MIRA MIRA | 11. dubna 2010 v 17:01 | Reagovat

pro Lin:

Budu stručný. Díky.

17 rucuk rucuk | E-mail | 11. dubna 2010 v 17:12 | Reagovat

10-Lin- dnes má být na ČT 2 dokument o Katyni, uvidíme, co bylo objeveno, komu to lze dokázat. Ono v tom Polsku byli přece němečtí vojáci převlečení za Poláky, aby mohli dokázat, že je napadli Poláci a byla záminka k odvetě. Nebylo to také nějaké převlečení? Nevěřím už skoro nikomu, jak se to hodí, tak se to vysvětluje.

18 Lubos.C.stph Lubos.C.stph | E-mail | 11. dubna 2010 v 17:34 | Reagovat

vím jedno, že Poláci jsou hrdi na to, že jsou Poláci s mnoha robím na šachtě...takže je to jak pro ně, tak i pro nás obrovská tragédie, jsme šeci slované , někdo odvětí, že život ide dál..ano ide ale občas je to kruté...ČEST JEJICH PAMÁTCE . . .

19 rucuk rucuk | E-mail | 11. dubna 2010 v 18:36 | Reagovat

Měla jsem v dětství - mládí dvě dobré kamarádky původem Polky, byly to opravdu hodné holky a krásně zpívaly. Obě Marie, jedna bruneta  s hnědýma očima -Lempochnerová a druhá Folwarczna tmavší blond s překrásnýma modrýma očima. Byla tak fotogenická, že na fotce vypadala jako filmová hvězda. Naučila mě polské písničky (už jsem to psala, že si je pamatuji). Podle mne nazáleží vůbec na národnosti, ale na povaze člověka. Tak to beru a budu brát. Mám kamarádku i v Moskvě, bohužel po roce 1989 jsem od ní už žádný dopis nedostala a pokud jsem jí napsala, odezva nebyla. Už v r. 1989 v srpnu mi ale říkala, že u nich pošta chodí jak kdy, pokud se pošťákovi nechce nebo si myslí, že z ciziny je tam něco zvláštního, nedoručí to.

20 ivana ivana | E-mail | Web | 11. dubna 2010 v 18:54 | Reagovat

jediné, co k tomu můžu říct, že je to velká tragédie a člověk se zase zamyslí nad tím, jak je jeho život křehký. všechna další slova už mi připadají zbytečná...

21 Láda Láda | E-mail | 11. dubna 2010 v 18:56 | Reagovat

Před léty hráli bratři Kaczynští ve filmu... Kdyby mi tenkrát někdo řekl: "Jeden z nich bude prezidentem a zahyne při letecké havárii při letu na vzpomínkovou slavnost v Katyni.", tak bych mu odpověděl: "Máš moc bujnou fantazii." a nevěřil bych mu.

Ale stejně jsou ti Poláci větší vlastenci než my. U nás by se tolik netruchlilo, alespoň si to myslím.

22 PR PR | Web | 11. dubna 2010 v 19:11 | Reagovat

Zde je velmi zajímavý názor na problematiku Katyně z ruského pohledu:

http://www.blisty.cz/2009/10/2/art49229.html

23 Láda Láda | E-mail | 11. dubna 2010 v 21:13 | Reagovat

To 22 PR

Právě skončil na ČT2 pořad o dvou členech z 12 členné komise patologů, kterou ustanovili na počátku války Němci z neutrálních odborníků, aby posoudili hroby v Katyni. Byla věnována bulharskému a dánskému členovi této skupiny. Já vím, že tam byl i Slovák, profesor patologie z lékařské fakulty. Učil tam i manželčin strýc. Nebudu to natahovat. Vyplývá z toho, že to udělali Rusové. Teď tam běží další pořad, svědectví českých Poláků, jejichž příbuzní tam zahynuli.

24 rucuk rucuk | E-mail | 11. dubna 2010 v 21:16 | Reagovat

21-Láda, vlastenci ani tak možná ne, jsou více křesťané a možná se na své politiky dívají ,,jiným" pohledem. O naše politiky má asi málokdo zájem, ale nevěřím tomu, že při takovém neštěstí by jim to naši lidé  přáli. Smrt všechno srovná a každého člověka je svým způsobem škoda.

Za největší chybu považuji organizaci toho ,,výletu". Neměli v žádném případě cestovat jedním letadlem všichni představitelé, velitelé. U nás se to prý organizuje vždy rozděleně. Také mě to hned napadlo, že to byla chyba.

25 Vhailor Vhailor | E-mail | 11. dubna 2010 v 21:24 | Reagovat

[23] Láda

Však to taky Putin nepopírá, že to udělali Rusové.

Dokonce se za to i omluvil. (den před havariji ? nebo tak nějak, ..to zmizelo ve stínu toho spadlého letadla)

26 rucuk rucuk | E-mail | 11. dubna 2010 v 21:48 | Reagovat

25-Vhailor, čím déle poslouchám dokument o Katyni, nevidím to tak jednoznačně. Proč by se Rusové převlékali do německých uniforem?Takové množství polských zajatců, které zajali Němci pak likvidovali Rusové.  Je otázka, zda se někdo nechtěl dělat zajímavým a zavděčit se v ,,nové" době. Neudělali to Ustašovci, kteří byli přáteli Němců- spolupracovali? Vždycky se někdo zbabělý přidá. Ukrajinu dlouho Poláci okupovali  a neměli je tam zrovna rádi. Těch lidí bylo opravdu škoda, kdo dokáže vinu? Dobře, Rusko to uznalo za ,,svůj zločin", co je to ale už platné? Viníci už zřejmě nežijí nebo byli moc staří.

27 Vhailor Vhailor | E-mail | 11. dubna 2010 v 22:15 | Reagovat

[26] hurá do UK

Řádná personální agentura by měla mít taky řádné webové stránky a nikoli pouze anonýmní freemailový účet.

28 jan+rich jan+rich | E-mail | 11. dubna 2010 v 22:58 | Reagovat

Tak především se Putin s Tuskem sešel už několik dní před katastrofou v pietním místě.Prostředí Katyně je jen nešťastnou shodou událostí.A věřím,že vrcholní Poláci jsou natolik nacionalističtí,že jim podnební podmínky nesměly zabránit,aby na pietním místě byli včas dle časového harmonogramu smutečních oslav.Proto tam byli včas,ale mrtví.Mimo můj úsudek ponechávám,zda průnik na smolenské letiště  prosazoval politik z letadla nebo odpovědný pilot .V obou variantách si za to POLÁCI mohou sami.I tak je to smutné a má nejbližší motlitba bude patřit těmto zemřelým.Váš Rich.

29 Markéta Markéta | 12. dubna 2010 v 5:10 | Reagovat

Jak tady někdo mluvil o Evě Pilarové a její kapele tak to shodou okolností bylo stejné letadlo, tedy druh.

viz.

Druhým je nehoda tupolevu (TU-154) sovětského Aeroflotu z 19. února 1973 přímo na ruzyňském letišti. Při nepovedeném přistávacím manévru tehdy zemřelo 66 lidí. Mezi oběťmi byli i muzikanti z kapely Evy Pilarové.

30 rucuk rucuk | E-mail | 12. dubna 2010 v 10:21 | Reagovat

Jen tak na okraj, když havaruje Škodovka, tak jsou všechny Škodovky vadné? Zrovna tak je to u letadel. Vždyť Boeningy také havarují. Záleží nejen  na stavu letadel,  ale hlavně na lidech a jejich reakcích.

31 rucuk rucuk | E-mail | 12. dubna 2010 v 10:39 | Reagovat

28-Jan Rich, je zajímavé číst vaše komentáře u různých článků. Někdy reagujete (ani nevím na co) tak neslušně ,  nezlobte se u vedlejšího článku jsem to  vymázla. Když se vám něco nelíbí, stačí napsat co, ale nebýt hrubý- vlastně sprostý pro nic za nic.

32 rucuk rucuk | E-mail | 12. dubna 2010 v 21:44 | Reagovat

29- Markéta, havarovaných letadel, zmizelých a nenalezených bylo ve světě hodně, o většině ani nevíme. Jen to, že nyní šlo o sousední zemi a navíc pro ni důležité lidi,  je to známější. Ať již to bylo čímkoliv, chyba se někde stala a na někoho se to určitě svede. Případně se vina  rozloží na více faktorů. Je to ,,orná" půda pro různé dohady.

33 rucuk rucuk | E-mail | 14. dubna 2010 v 12:08 | Reagovat

Tak údaj, že posádka nerozuměla dispečerům je asi mylný, protože pilot prý uměl perfektně rusky. Jen zřejmě dostal příkaz a pak, když byl tak nízko a začal stoupat, proč zabočoval do strany? No, zbytečné úvahy, je pozdě bycha honit....

34 jan+rich jan+rich | E-mail | 16. dubna 2010 v 21:25 | Reagovat

Umíněný RUCUKU,kontroluj své emoce a pak uznáš:

-Za havárii polského letadla nemůže Rusko

-Polský pilot buď neposlechl,nebo nerozumněl,nebo    vyhověl příkazu nadřízeného

-Polský pilot pilotoval špatně

-Nastavení výškoměrů od Poláků neodpovídalo poměrům.

Jedno z toho způsobilo katastrofu.Analyzuj si to v intenzích svých znalostí a vědomostí sama.Pak pochopíš.A ještě něco.Je mi líto smrti polského prezidenta a jeho manželky.Spousta lidí smýšlí stejně.Ale uložení jejich ostatků do WAWELU je neadvekátní.Teď jsou už kostky vrženy,ale časem se ostatky přemístí do druhořadých míst. WAWEL je přeci jenom WAWEL.Uložili byste Klause do Svatovítského chrámu?Já ne.Tak dumejte.Rich.

35 rucuk rucuk | E-mail | 17. dubna 2010 v 16:25 | Reagovat

34- Nechtěl rozumět, uměl prý dobře nejen rusky, ale i anglicky. Emoce mám srovnané, pana prezidenta jsem neznala, ani nijak nezbožňovala. Poláci sami musí uznat, kam si ho dají. Copak taková rodina nemá svou hrobku? Měl by snad ležet vedle manželky. Také se mi moc nezdá, že ho pochovávají samostatně, když zahynul společně s mnoha, z piety   k těm druhým a k manželce by měl , podle mne, být pochován zároveň.

Do Svatovítského chrámu  se snad ,,civilisté" byť věřící už nepochovávají, ne? Na to jsou jiná místa. Prach jsi a v prach se obrátíš a  pak,  nejsou dnešní politici pro historii dlouhodobě důležití, ne?

36 rucuk rucuk | E-mail | 18. dubna 2010 v 15:42 | Reagovat

Tak jsem se spletla, pochovávají ji s ním, alespoň tak. Nakonec byl to prezident,k tomu je jiný přístup.

37 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 19. dubna 2010 v 11:49 | Reagovat

34 jan + rich,

Je to několik věcí dohromady.

Ta cesta polského presidenta mi připadá, jako pravicový trucpodnik, připravený laicky a na poslední chvíli. Počty lidí na palubě, bez časové rezervy, bez ověření stavu na cílovém letišti.

Manévry pilota s letadlem, které má pohon v zádi jsou trochu odlišné od letounu s motory pod křídly zejména v nízké výšce.

Křídelní motory při směřování vzhůru tlačí letoun vzhůru hned,  kdežto tlačící motory v zádi potřebují mohutnější prosednutí zádě ( dané výškovkou ) než dojde ke zdvihu letounu. Vteřinová rychlost při 550km je asi 155m/sec. Zatáčka se 100 tunovou "lokomotivou" nutně navozuje skluz po křídle na vnitřní stranu zatáčky ( zachycení o stromy) a možností pádu.

Zázrak, kterým by bylo přistání bez dostatečného "vidu" se zkrátka nekonal a vzývaný katolický bůh, vše nechal osudu.

Bohužel pohřeb se podle mne stal klerikálním divadlem. Církev si takto chce vylepšit postavení v Polsku. Uložení  do krypty králů je jeden z instrumentů, kterým se to navozuje.

Snad se někdy dozvíme, kolik podílu na této tragedii měl sám prezident svým bohorovným jednáním. Protože si neumím představit pilota sebevraha, který by se roztřískl, pro nic za nic.

Pilot byl pod tlakem a to byla také hlavní příčina všeho.

38 rucuk rucuk | E-mail | 20. dubna 2010 v 22:19 | Reagovat

Dost se píše o špatně seřízeném výškoměru, proto zavadil o větve. Ukazovalo to prý vyšší polohu, než byla ve skutečnosti.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama



Jde se spát, díky za návštěvu a na shledanou...

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx