Josef Lada, jeho kocour Mikeš a anketa.

14. dubna 2010 v 21:03 | Ruža z Moravy |  Z historie života
Josef Lada

Objevila se velmi zajímavá věc: Příběhy kocoura Mikeše, které četlo snad každé dítě školou nepovinné i povinné, zprostředkovaně či samo, obsahují výroky, které jsou rasistické a měly by být vyňaty ze škol.
Nemáte co dělat? Dejte se do prozkoumávání všech pohádek či dětských knih, zda se tam neobjeví náhodou narážka , která by svědčila o autorově nesympatii k nějakému národu. A vemte to důkladně...



Josef Lada by se možná v hrobě obrátil, kdyby věděl, co si na něj někteří romští aktivisté vymysleli.,, Kocour byl ukraden, dán do pytle, stačil ještě zavolat , babičko, - a odnesli ho cikáni."-zkrácené citování závadného textu.

Podle mne se ti aktivisté dopustili velké chyby. Nejen, že jejich názor neodráží názory všech jejich kolegů, ale vzbudili nesympatie a velký nesouhlas.
To by se měly zakázat i písničky, kde se zpívá o cikánce, cikánovi a pod.? A co ten bílý kocourek Nácíček, který ho pomáhal osvobodit? Nebylo to v té době snad nějaké podobenství? Tak to mi nějak k Josefu Ladovi nesedí.
Mikeš

Připadá mi, že je dost jiných starostí v republice, než se zabývat takovými hloupostmi. Mám dojem, že ty děti , včetně romských, ve škole si ani neuvědomily jak závadný text četly či poslouchaly.
Bude z toho jen ,,bouře ve sklenici vody", bude se odvolávat, distancovat, reagovat a nakonec to stejně bude odloženo jako nesmyslné.
Kocour Mikeš
 

220 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Dipl.Geol. Dipl.Geol. | 14. dubna 2010 v 21:12

Zítra bude ta knížka vyprodána, rodiče tyto řádky tlustě podtrhnou a budou s velkým důrazem předčítat dětem.

2 rucuk rucuk | E-mail | 14. dubna 2010 v 21:16

Věřím, že kdo tuto knihu ještě nečetl, honem si ji přečte a bude ji číst velmi pečlivě..

3 Lin Lin | 14. dubna 2010 v 21:41

Milí rómští aktivisté určitě knížku o Mikešovi nikdy v ruce neměli a znají jí pouze z večerníčka, který viděli v telce.  Jinak by totiž věděli, že dětských knížek, kde se vyskytují "příhody s cikány",  je mnohem víc. Namátkou vzpomenu na Gabru a Málinku od A.Kutinové. Tam je krásná scéna,  jak se cikánky za nepřítomnosti rodičů cérek vloudily do domu pod záminkou věštění z ruky a při té příležitosti  "si vypůjčili" nejen drůbež ze dvora, ale i z domu odnesly, co pobraly.

Chudáci klasici dětských knížek... vlastně rasisti a xenofobové, kteří způsobili "tragickou podporu neustálé nevraživosti". A ještě k tomu dodnes "vystavují romské děti výrazným tlakům a ponížení".

Mám dojem, že jediní, kdo vystavují tlaku a ponížení nejen rómské děti, jsou právě tahle odporná Hnutí odporu.

PS: A říkám si, co vlastně ještě bude vadit...  Rómové se přeci k označení "cikáni" vůbec nehlásí (oblíbená odpověď na cikána je hrdé - já nejsem cikán, já jsem Rom).  A v knížkách nikde není o Rómech ani zmínka :-)))

4 Glosbloger Glosbloger | 14. dubna 2010 v 21:55

Naprosto kontraproduktivní činnost tzv. romských aktivistů. Vyvolalo to zbytečně velké vášně (1 500 komentářů) vesměs negativních, vedoucích až k všeobecné hysterii. Takhle ten problém nevyřešíme, distancovaly se od něho i některá romská hnutí. Každý soudný člověk pochopí, že je to blbost, já sám předpokládám až promyšlenou provokaci s politickým pozadím.

5 caracola caracola | 14. dubna 2010 v 22:10

Nikdy jsem nebyl rasista.Prostě se to v naší velmi kosmopolitní rodině nenosilo.Ke svému zděšení zjišťuji,že díky působení Kocába a počinům romské komunity,začínám rasistou být. Škoda.

6 Zdeňka Zdeňka | 14. dubna 2010 v 22:48

Povídá se, že prý budou z programu všech divadel stahovat Cikánského barona.

7 Zdenál z Hané Zdenál z Hané | 15. dubna 2010 v 5:51

No a cigánko ty krásná,ta písen"mne sere,copak jsou krásné?Ty krásné byly jen v písničce,podívejte se dnes!!Co krásného mohou zplodit,když vkuse jen chlastají?A to za naše!

8 Paolo Paolo | 15. dubna 2010 v 7:08

Tahle zvrácená společnost udělá rasisty i z těch, kteří by se jimi jinak nikdy nestali.

9 hejtman Šarovec hejtman Šarovec | 15. dubna 2010 v 7:58

Máme to , co jsme chtěli (nebo někdo nad námi?) Jednomu etniku se dávají veškerá práva, opačný rasismus nabývá vrcholu. Ještě se budemem cikánům klanět.

Jen stručný vtip, který jsem dostal meilem:

Ptá se malý cikán táty: co je to demokracie?

Táta odvětí - to je to, že bílí nám dávají za nic veliké peníze a vše, o co si řekneme.

Syn na to: ale oni s tím nesouhlasí -a táta : TO UŽ JE RASISMUS!!!

10 Zirk Zirk | 15. dubna 2010 v 9:03

Všiměte si jak rychle to využila politická strana Bobošíkové, a to nehovořím a tvrdých  nacionalistických astranách. Je vidět že cikáni opravdu nejsou vzdělaní- protože napadat klasiku je hloupost. Nevadí, tím lépe, aspoň ještě více se bude rozšiřovat rasizmus a ten uúpev'novat v podvědomí bílé většiny. Jen tak může dojít k nápravám zákonů, lkteré zvýhodňují cikány. Smutné je že naše ministerstvo kultury ani školství toto  neodmítnou ale svým postojem jdou na ruku cikánům ale těm vlastně prokazují medvědí službu - tod že posilují rasizmus u bílé většiny zejména vůči cikánům.

   Faktem zůstává, jak říká většina lidí, že jediný kdo dokázal řešit problém cikánů byl Hitler. Asi na tom něco je.

11 Zirk Zirk | 15. dubna 2010 v 9:06

Ještě jeden paradox- to jak se Kocáb zastával cikánů se mu elegantně vrátí v podobě jeho milenky- ta sice není cikánka, ale má původ barevný a ta jej tak oškube, že přijde o všechny ty peníze co kde vytuneloval a nakradl. Zde je příklad, čím kdo zachází tím také schází

12 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 15. dubna 2010 v 10:14

Romové si vysloužili uznání, pro odpoutání od zastaralého  názvu Cikáni. Dnes nikdo nemluví o Cikánech.

Jak je vidět, projevuje se i u nich zakořeněný konzervativismus.

Teď nastává problém, lenoší a kradou Cikáni nebo Romové?

To je asi aktuálnější na pochopení pro neromskou i necikánskou společnost.

13 rucuk rucuk | E-mail | 15. dubna 2010 v 10:19

Oni kradou i ostatní a nejen kradou, ale i ničí, jenže nemají tolik fíglů a hromadných vykoumaných způsobů. Pak se nemohou divit. Chtějí prostě, aby se druzí s nimi dělili o to, co získali prací, protože oni mají jinou náturu a jsou spíše na zábavu než na práci. To je ta bolest a za dlouhá léta co druzí nechtějí pochopit.

14 Ivo R Ivo R | E-mail | 15. dubna 2010 v 11:11

Tehdejší cikáni byli v porovnání s dnešními "Romy" úplní gentlemani. Kradli jen pro svou potřebu a šetrně, nedevastovali stavby pro pár kil železa

15 Tenzulice Tenzulice | 15. dubna 2010 v 12:49

Doporučuji zrušit literaturu, rozhlas, televizi, internet a poštu. A ještě zakázat shromáždění více jak jedné osoby. Jen tak snad zabráníme rasizmu v jakékoliv podobě. Ale možná jsem ještě na něco zapomněl.

16 rucuk rucuk | E-mail | 15. dubna 2010 v 13:09

Copak my, máme jasná slova, která buď šikanují nebo ne, ale co Slováci? Jestlipak víte, jak se slovensky řekne lhát? Budou to asi muset změnit, ne?

17 Petr Petr | 15. dubna 2010 v 13:32

Za komunistů problém s cikány nebyl. Museli chodit do práce a dřívější policie (SNB) pracovala s velkým objasněním, takže si nikdo nemohl být jistý jako dnes, že zůstane nepotrestán. A hlavně si nikdo nemohl hrát na diskriminaci.

18 rucuk rucuk | E-mail | 15. dubna 2010 v 13:42

17-Petr, no vidíte a to komunisty pomlouvali, že je rozdělovali po městech a stavěli sídliště, dávali jim byty. Ty rodiny se staraly o děti, aby chodili do školy, jinak by nedostaly rodinné přídavky. Do práce museli chodit všichni a věřte, že uměli mnozí makat. Našli se samozřejmě takoví, co se třeba sami zranili, aby měli nemocenskou, ale to dělali i ostatní . Tak čím to je, že už se to za ta léta nezměnilo, ba naopak zhoršilo? Práce udržuje lidi v klidu, pokud není je to zlé pro všechny.

19 Pavlína Pavlína | E-mail | 15. dubna 2010 v 14:57

Jak hloupý musí být člověk, který záměrně rozdmýchává nenávist pod záštitou rasismu? Něco jiného je popálená Natálka a něco jiného je kocour Mikeš. Jen naprosto stupidní člověk si může z pohádkové postavy udělat terč diskriminačního řízení. Je to hanba. Jak daleko jsme došli a proč, to se zeptejte Džamily a Kocába. U nás na malé vesničce je bytovka (12 bytů, v každém o 10 - 12 lidí více, než je přihlášeno) plná "sociálně potřebných", co by nejenže za žádnou cenu knížku dítěti nekoupilo, ale peníze z neustálých mateřských, porodného a přídavků raději propijí a proženou v automatech. Sociálka neřeší - alespoň ne u nás, že si takový člověk přijede na kontakt pro dávky taxíkem či svým audim, meďourem či v citroenu.

Tyto lidi nezajímá kocour Mikeš, to zajímá romské aktivisty, aby vykázali nějakou činnost, když už za to dostávají peníze od státu. I když leckdy neumí ani psát, číst a mluvit česky.

Mimochodem, včera mi do práce (hospoda) přišli cikánští maníci a vykradli, rozbili a poničili, co se dalo a na ně přijel jeden policajt  :(

A vůbec je netrápil Mikeš.

20 rucuk rucuk | E-mail | 15. dubna 2010 v 15:19

Pavlíno, máte plnou pravdu. Policajti jsou nařízeními tak omezeni, že mají téměř strach na jakéhokoliv narušitele ,,máknout". Ale u nás zase bílý, zřejmě zfetovaný mladík rozbil zcela novou místnost- přijímací, kam ho přivedli, když ho přistihli při krádeži v kiosku, kde rozbil sklo a ukradl, na co dosáhl. Nevyberete si.  Ale ty party jak píšete jsou drzí, domnívají se, že beztrestní, jinak je to rasismus. Mám pocit, že i ty ,,zápalné" láhve co předem najdou , si dávají do chodeb a bytů sami (nemyslím ty úrazy a popálení  Natálky, to je zrůdnost)

21 rucuk rucuk | E-mail | 15. dubna 2010 v 15:37

Tak na aukru nabízí  Mikeše -knihy  a cena se určitě zdvihne. Kdo ji ještě nemá, může si ji koupit. Poštovné 60 Kč prý hradí kupující. Mám pocit,že bude velký zájem...

22 Pavlína Pavlína | E-mail | 15. dubna 2010 v 15:40

20) rucuk, dobrý den. Máte pravdu. Minulý týden jsem vyhodila z hospody 10-ti letého syna jednoho z těch, co nás včera "vybílili", mladý si v devět ráno zašel zahrát automaty. No na co chodit do školy, ne?

23 Pavlína Pavlína | E-mail | 15. dubna 2010 v 15:42

Pak má EU a Británie nějaké kecy o diskriminaci a že ČR nedává vzdělání romům. To mě vždy rozpálí do běla!!! A naši politici dělají mrtvého brouka.

24 Pavlína Pavlína | E-mail | 15. dubna 2010 v 15:43

Pardon, nějak se mi vždy zkomolí jméno :)

25 rucuk rucuk | E-mail | 15. dubna 2010 v 16:34

Pokud by všechny školou povinné děti chodily do školy, nebyly by tak pozadu. Nejsou hloupé, jen lajdáci. Dosažené vzdělání by jim umožnilo další studium a pokud by nechtěli studovat, tak jsou ještě učební obory. Naříká se, že za pár let nebudou některá řemesla schopná provozu nedostatkem učňů a vyučených. Mohli by se učit nejen Romové, ale i ostatní , kteří nechtějí, či nemohou studovat. Šikovný řemeslník si na chleba vždy vydělá.

26 Pavlína Pavlína | E-mail | 15. dubna 2010 v 17:06

Příklad: 1 - 9. tř. ZŠ samé 1* a vyznamenání, průmyslovka 4 roky s jedničkami a vyznamenáními (samozřejmě s prospěchovým stipendiem), dnes 2 rok báňská vysoká škola. Vynikající malíř a spisovatel sci-fi knížek pro děti, slušný, hodný, normální kluk. Rom. Příklad jednoho z tisíců. Proč u něho to jde a u jiných je zatěžko dokončit základní školu. A já mám tu čest ho znát osobně. I jeho sestru, stejného ražení. A takových lidí si cením.

27 rucuk rucuk | E-mail | 15. dubna 2010 v 17:20

Také jsem poznala jednoho inženýra Roma, vzal  si Slovenku, žijí v Bratislavě, bavili jsme se cestou vlakem, velmi slušný pán. Vždyť to říkám, že nejsou hloupí, jen zanedbaní, co se týče péče o vzdělání přístupem rodiny, nedbalostí. Vždyť po ukončení základního vzdělání nadaní by mohli i to hudební vzdělání mít a třeba i učit, protože mají výborný sluch většinou.

28 fracek fracek | 15. dubna 2010 v 17:56

Mám s cikány dvě zkušenosti, samozřejmě z dětství, tedy před válkou.První : maminka volá - cikánky jdou  po ulici, honem zamknout domovní dvéře, a´t  se k nám nedostanou (na dvoře byly slepice).. Druhá : každý rok se u nás stavili dva cikáni, kteří cínovali díže (pekařské).Potřebovali k tomu jen tyčinky cínu. Ostatní dostali : na dvoře udělali oheň, díže rozpálili a hadrem vevnitř roztírali cín. A bylo to. Byla to užitečná činnost, kterou  dělali velmi dobře.Vždy byli přivítáni.

29 Láda Láda | E-mail | 15. dubna 2010 v 18:29

V dřívější literatuře byl určitý ustálený pohled na cikány. A nejen na ně. Například i na Židy. Takového Kupce benátského od Shakespeara dnes hrají značně upraveného. Nebo třeba v básni Maryčka Magdonová od Bezruče jsou verše:

"Frydečtí grosbyrgři, dámy ze Frydku

jízlivou budou se smáti ti řečí,

se synky uzří tě Hochfelder žid.

Jak je ti, Maryčko Magdonova?"

Jiný příklad: V Tylových hrách jsou kladné postavy vždy Češi, záporné postavy vždy Němci nebo Židé. Co s tím? Doporučuji přejít to mlčením, taková byla doba, a ukazovat svým životem, že pravda je jiná. V americké literatuře z doby řekněme před 100 lety jsou zápornými postavamy převážně přistěhovalci slovanského původu: Poláci, Češi... Myslím, že je rozumné, že se tím nezabýváme.

30 rucuk rucuk | E-mail | 15. dubna 2010 v 18:43

Z doby novější: Ve vesnici žijí vedle sebe Maďaři, Cikáni, Slováci. Každý se drží svého, bydlí ve slušných domech. Nekradou, snad jen dříve sousedi vypomáhali ošacením po starších dětech nebo trochou zrní, něčím ze zabíjačky. Pak, pokud všichni pracovali na Státním statku nebo JZD byli na stejné životní úrovni. Všechny děti chodili do školky, do školy.  Čistě oblékané. Podle oblečení ani chování jste nepoznali které národnosti kdo je. Jak to vypadá nyní, kdy statek zanikl, JZD není, nejezdíme tam už tak, nevím, jak to tam vypadá. Neslyšela jsem nic hrozného.

31 lahny lahny | 15. dubna 2010 v 20:41

Tak to abych se teď bál na veřejnosti si zazpívat "Cikánko ty krásná", nebo "Kdo to byl?Cikán, černý cikán".Nebo v masně abych se bál koupit cikánskou pečeni.

Jsem zvědav, kdy zakážou i tyto písničky nebo název té pečeně.

32 rucuk rucuk | E-mail | 15. dubna 2010 v 20:57

A co tahle: Mamko moja, já sa vydávat mám :/

chodí za mnú z Javoriny cikán :/

Cikán sa mi prevelice lúbí :/

Pretože má, pekné bielé zuby :/

Bielé zuby, kaderavé vlasy:/

To cikána prevelice krásí:/

Na to som ťa dcero nechovala,:/

aby som ťa cikánovi dala:/

Má to krásnou táhlou melodii a dalo by se to po cenzuře zpívat  bez té poslední věty, ne? To by je naopak chválilo...

33 luboš luboš | E-mail | 15. dubna 2010 v 22:16

Jo,milej lahny,za slova(kdo to byl,cikán černý cikán mě blokli,takže daleko od pravdy nejste.Bylo to v souvislosti s článkem o vypálené chatě mámy jednoho z útočníků ve Vítkově.

34 rucuk rucuk | E-mail | 15. dubna 2010 v 23:09

33-luboš- Není divu, tady aby se už člověk bál něco říci. Já tomu říkám akce- reakce, záleží na tom, kdo to začne. Pokud-  bílý je nacista, rasista (to může být pravda) naopak-  je to jen důsledek diskriminace a není třeba  zasahovat, ať už to má jakýkoliv cíl-

35 STANISLAV STANISLAV | E-mail | 16. dubna 2010 v 9:37

Pamatuji si když jsem byl malí kluk když k nám přijeli cikáni asi ve třech maringotkách.Měli stání hned vedle hřiště které se tímto  tímto okamžikem  stalo nepouživatelné.Rozbité sklo,spousta exkrementů.Hluk dlouho do noci a spousta ukradených slepic.Rodiče se nás báli pouštět ven.Když přijela tenkrát VB.tak zase rychle odjela.

Kdy už konečně tento stát přestane lézt cikánům do zadku?

36 hejtman Šarovec hejtman Šarovec | 16. dubna 2010 v 9:51

[34]  rucuk,

Je to asi tak:

Na Úřad práce přišel cikán, že chce pracovat, že ho již nebaví žít z nějakých podpor.

Úředník mu ihned doporučil velice výnosnou práci se všemi výhodami. Cikán na to: "Somár, robiš si zo mně srandu!!"

Úředník na to : "A kdo si začal??"

37 rucuk rucuk | E-mail | 16. dubna 2010 v 10:04

Pamatujete si obrázky, kde snědý štíhlý cikán okouzloval děvčata, samozřejmě se jen rády na něj dívaly, štíhlé, v barevných sukních, dlouhé černé kudrnaté vlasy cikánky- kolik jich nyní je štíhlých? Rodinka s vyvalenými pupky, s obézními dětmi, oba rodiče s cigaretou v puse vykřikuje, že se tady na to vykašle, protože je diskriminovaná. Dostává stravenky a ne peníze, za které jí nechtějí dát cigára a musí platit nájemné za byt. Stravovací návyky získali od okolních národů, ale zapomněli na to, že byli zřejmě dříve pohyblivější. No, to ostatní lidé kterékoliv národnosti také.

38 Zirk Zirk | 16. dubna 2010 v 10:27

Řešní problémů cikánů-romů lze též pilulkami rozdávaných kalšnikovem .

39 macinchmelar macinchmelar | E-mail | 16. dubna 2010 v 10:34

macinchmelar

40 Pavlína Pavlína | E-mail | 16. dubna 2010 v 11:14

V mé rodné vesnici na Jesenicku jsem žila do 30 let. Bydleli jsme v tzv. cigánské kolonce - ono to bylo pravda, jen my a ještě dvě rodiny jsme tam byli "bílí". VŠICHNI jsme chodili spolu do školy, VŠICHNI jsme pracovali, VŠICHNI jsme spolu chodili do hospody na pivo, navštěvovali se, peskovali děti - bez rozdílu - moje - tvoje - bílé - černé, nikdo nedělal žádné rozdíly! Nemuseli jsme si sjednávat žádnou televizi, aby natočili náš úklid v okolí domů, ani nebylo třeba. U nás bylo jaksi všechno bráno automaticky, nikdy nebyl nepořádek, krádeže, jakékoliv problémy. Prostě jsme spolu NORMÁLNĚ žili a nedělili jsme se na bílé a černé. Když jsem se přistěhovala na Karvinsko, HRŮZA. Řeknu vám - anebo ne, vždy't to znáte.

41 rucuk rucuk | E-mail | 16. dubna 2010 v 11:14

39-macinchmelar- něco  více nenapíšete?

42 roman roman | 16. dubna 2010 v 18:33

Mislim že tohle uš naši spoluopčane přehaněji kde to kurna sme teda??

43 honza+1 honza+1 | E-mail | 16. dubna 2010 v 19:46

Počkejte , až tam najdou větu :

,,Kdopak to je ??"

,,To je náš malý - nácíček.."

Nevíte , co tím chtěl pan LADA říci ??

:o)))))

44 honza+1 honza+1 | E-mail | 16. dubna 2010 v 19:56

A nedávno byla debata o tom , jakej špatnej příklad dává dětem Večerníček :o)))

V autě se nevěnuje řízení , na kole jezdí bez držení a všude kolem sebe rozhazuje papíry...

A Bob a Bobek jsou asi homosexuálové...

A v Japosku zakázali vysílat kultovní kreslený seriál Simsonovi..

Ne proto , že jsou žlutí , ale proto , že mají jen 4 prsty..

A kdo má v Japonsku 4 prsty , je členem Jakuzy...

Konečně jsme taky světoví :o))

45 rucuk rucuk | E-mail | 16. dubna 2010 v 20:41

Honza+1, teda náš dědeček byl členem Jakuzy? Chyběl mu jeden prst- malíček, vlastně měl ten spodní článek. Byl totiž stolař a ,,ufikl" si ho na strojní pile, tak to aspoň popisoval.:-))

46 rucuk rucuk | E-mail | 16. dubna 2010 v 20:42

Považuji veškeré zákazy za zbytečné, protože většinou lidi ještě upozorní na určité věci, kterých by si nevšimli.

47 Bitzer Bitzer | E-mail | 16. dubna 2010 v 21:11

Počkejme si s čím přijde Degener Studies.

48 rucuk rucuk | E-mail | 16. dubna 2010 v 22:30

Začíná se listovat v české klasické literatuře. Co prý takhle Polednice: U lavice dítě stálo, z plna hrdla křičelo. Bodejž jsi jen trochu málo, ty cikáně, mlčelo..... a máme tu další problém. Zakážou nám Erbena?:

49 Pavlína Pavlína | E-mail | 16. dubna 2010 v 23:01

48) rucuk

Víte co? Na všem špatném, je i k nalezení to dobré. Teď hodně lidí - a přiznám se - i já - sahá po knize a hledá. Jen je škoda, že by to byly asi kruté časy pro romské aktivisty, přečíst všechny knihy obsahující slova: bílý, cikán, černý - no, přelouskali by i Stendhala a jeho "Červený a černý"?

Ježišmarjá, aby se to nedotklo i indiánů !!!!!!!!!!! :)))))

50 vlasta+marie vlasta+marie | 17. dubna 2010 v 5:30

Jo romove... to je kapitola sama o sobe...

budou se nam tak dlouho prizpusobovat, az se jim prizpusobime...

51 vlasta+marie vlasta+marie | 17. dubna 2010 v 5:50

Na ne plati jen tvrda ruka a dostatecne tvrda, aby  se udrzeli v klidu. Je to narod divoky, ikdyz jsou vyjimky, vetsina je neprizpusobiva....

Mala troska do mlyna z mych zkusenosti:

O pulnoci se vracim tramvaji domu z prace, utahana a ospala. V tramvaji rvou na sebe dva cikani ( kluci ve veku kolem 10 let ). Tak jsem je pozadala o klid s tim, ze opravdu nikdo neni na to jejich rvani zvedav. Jeden z nich ke mne priskocil s nozem a rekl mi, ze jestli jeste otevru hubu, tak mne podrizne. Pres ulicku sedel muz kolem 35 let a kdyz zacala tramvaj pribrzdovat, drapl cikana za ruku, ve ktere drzel nuz a za prdel a v momente, kdy ridic tramvaje dal znameni pred zavrenim dveri, vyhodil ho z tramvaje.

Ten druhej sedel a ani nedutal. A na dalsi zastavce vystoupil sam.

Kladna zkusenost s jednou rodinou byla ta, ze se matka svych deti pri jejich spatnem chovani se  k ostatnim chodila rodinam omlouvat. U nich doma jsem nikdy nebyla, ale nekolikrat jsem ji pozorovala, jak kluky cepovala, aby boty pred dvermi srovnali do rady.

Jak rikam, vyjimky jsou a cest jim... skoda je, ze jich je velice malo.

52 Josef Sedláček Josef Sedláček | E-mail | Web | 17. dubna 2010 v 7:40

"My co táhnem káru Tylovu po venkově, vidíme arci život jináč než vy, co sedíte v Praze jako ve skleníku. Že jsem nechal přijíti na Říp i praotce Němce a praotce Žida a blížiti se praotce Cikána, v krytém voze plném kradených slepic, má svůj hluboký výchovný smysl. V České kotlině, jestli Vám to neušlo , nežijeme jen my Čechové, ale i potomci ostatních praotců, kteří jsou také vítanými hosty mého divadla, a přál bych Vám to vidět, jak radostně přijímají můj výklad dějin."

Divadlo Járy Cimrmana: Záskok

53 rucuk rucuk | E-mail | 17. dubna 2010 v 13:52

51- vlasta+marie- Nejsmutnější je určitá zbabělost lidí. Shluk lidí, pár  kluků se pustí do člověka, najednou se okolní lidé začínají obracet a pospíchají pryč. Nejen toho chudáka nebrání, přestože pokud by se shlukli, ty kluky by spacifikovali, ale nechtějí ztrácet případný čas se svědectvím incidentu, pokud by se tam objevila policie. Strach z pomsty? Nejistota, zda nemají ti dotyční zbraň. Ono to tak už dopadlo, když se někdo zastal druhého odnesl to sám. To ale neomlouvá  to, když je tam hodně lidí, měli by pomoci. Kdyby to tak bylo, těch napadení by bylo určitě méně aspoň na veřejnosti.

54 kloistr kloistr | 17. dubna 2010 v 17:49

Kdyz cikan neni rom, tak proc se rozciluji nad terminem cikan?

55 maro maro | 17. dubna 2010 v 18:07

Romové nechte nám Čechům kocoura Mikeše.My za to  budeme usilovněji pracovat, aby se Vám u nás dařilo lépe.

56 rucuk rucuk | E-mail | 17. dubna 2010 v 19:22

55-maro, slibujte za sebe, jo? Raději jim dejte práci, třeba budou rádi.:-))) Jen na okraj, mám už odpracováno celkem i s pr.duch. 45 let. To nestačí? A to jsem z toho na mateřské byla( u 3 dětí )dohromady 2 roky.:-((

57 JiříH JiříH | E-mail | 18. dubna 2010 v 9:42

Je tady velký omyl!  To není rasismus , ale špatná pověst, kterou si tito lidé vytvořili svým chováním. Nikdo je špatné pověsti nezbaví, to musí sami. Také SVÝM chováním...

58 jan jan | Web | 18. dubna 2010 v 13:07

kvuli cikosum by museli zrusit mnoho knih napr. svejk, Dalimilova kronika, Babička atd.

cikany vyhodit z cr jenom vse nici blbeckove

59 rucuk rucuk | E-mail | 18. dubna 2010 v 15:37

58-jan, to snad ne. Všichni nejsou stejní a proč je vyhazovat? Mají právo tady být, narodili se tu většinou. Spíše by to chtělo něco, co sice většina lidí vidí  jako ,,totalitu", ale ta povinnost pracovat (pokud by se práce našla) a hlavně děti posílat do školy a starat se o jejich vzdělání a ne je učit brát, co jim nepatří...a nebát se potrestat provinilce jen proto , aby to nevypadalo jako diskriminace. Pořád dokola, pořád dokola...

60 Láda Láda | E-mail | 18. dubna 2010 v 20:55

Uvedu jednu příhlodu, která se nám stala letos v zimě. Přišli dva romští mladíci si půjčit vozík, že potřebují jet do sběrny a že ho za hodinu vrátí. Bylo asi 16 hodin okolo vánoc, už byla tma. Vozík však nevrátili. Později jsme zjistili, že ho ve sběrně prodali za 300 Kč.

Manželka jednoho z nich znala jménem, nevěděla však, kde bydlí. Šli jsme na policii. Tam nám řekli, kde uvdený mladík bydlí a řekli, že to budou řešit, i když škoda je nízká, což nás překvapilo. Jakmile to zjistila matka uvedeného mladíka, hned přiběhla. Velice na nás působila, že to uděla druhý syn. A že nám vozík vrátí nebo zpalatí, jakmile dostane soc. dávky. Příčinu jsme brzy zjistili, námi označený syn byl v podmínce za jinou krádež. Slovo splnila: ze sociálních dávek vozík vyplatila a jeden z jejich synů ho přivezl. Bylo mi ji opravdu líto: hodně dětí, manžel stále v hospodě a ona dělala všechno proto, aby rodinu "udržela v chodu." Mně to velice dojímalo. Kdyby o ni někdo natočil dokument, byl by působivý.

Romové bydlí v našem okolí a drobné krádeže, které bych mohl přičíst na jejich vrub, představují asi 4 tisíce korun. Pracoval jsem v podniku, který byl několikrát vytunelován, opětovně jsme nedostávali mzdu a nikde nám nebyla vyplacena. Celkem jsem tak přišel asi o 150 tisíc korun. Na tuneláře (bíle pleti) bylo podáno několik žalob, stíhání však nakonec bylo zastaveno. Kdybych měl být proti někomu vyhrocen, kdo by to měl být?

61 rucuk rucuk | E-mail | 18. dubna 2010 v 21:37

60-Láda- To je fakt, že krádeže jejich jsou vidět a ty velké, které připravily hodně lidí o celoživotní úspory jsou nepostižitelné. A těch kdovíjakých švindlů,převodů mezi fiktivními firmami a podobně. To by bylo případů!

62 gamundi gamundi | 19. dubna 2010 v 15:33

Jo to jsou Cikáni a může mi někdo vysvětlit kdy se z Cikánů stali Romové?

63 rucuk rucuk | E-mail | 19. dubna 2010 v 15:46

62-Tak to by mne také zajímalo, kdo a kdy to vymyslel. Po staletí to bylo tak a najednou... My jsme se učili, že pocházejí z  Indie. Románské národy jsou Francouzi, Španělé, Italové, Rumuni...

64 Přemysl+Čech Přemysl+Čech | E-mail | 19. dubna 2010 v 22:38

rucuk 63

OK

Oni si vybírají, co se jim hodí, ale něco udělat pro to, aby neměli tak špatnou pověst? To raději se budou tvářit jako diskriminovaní..

65 rucuk rucuk | E-mail | 19. dubna 2010 v 23:08

64-Přemysl Čech, jen je smutné, že to odnáší i ti skutečně slušní, kteří se starají, pracují a posílají děti do školy.  Je  zajímavé, že u nás ve městě jsou kriminální živly spíše z těch ,,bílých"- buď feťáci, alkoholici, přivandrovalí odjinud. Naši ,,Romové" jsou civilizovaní a pokud nemají zaměstnání, protože je ho málo u nás všeobecně, chovají se aspoň slušně. Normálně. Tedy pokud vím.

66 hrouda hrouda | 20. dubna 2010 v 22:26

Dal bych Romům stejnou šanci, jako dostali po válce podobně utlačovaní Židé - vlastní stát. Chodili by všichni do práce, měli vlastní sociální systém, vlastní školy a vlastní kultůru. Dělali by sami na sebe a nemuseli by parazitovat na systému jiných států. Jde jen o tom, jestli by to tak chtěli a jestli by to svedli.

67 rucuk rucuk | E-mail | 21. dubna 2010 v 0:04

66-hrouda- to by bylo ideální, ale určitě by to zase nebylo kompletní. Všichni Židé žijící v různých zemích se nestěhovali. Spíš jen odtud, kde se neměli moc dobře. Srovnávat ale Židy s Romy nelze. Vlastnosti, schopnosti jsou tak rozdílné, že by sotva ty dva státy byly srovnatelné. Je to jiná kultura, vzdělanost, schopnosti.

Jen tak pro srovnání: Dejte Romovi peníze: svolá rodinu a příbuzné, pojedí, popijí, zazpívají si, pobaví se a peníze jsou pryč.

Žid je zainvestuje a jen část si ponechá do rezervy.  Až potom, kdy vydělá, s rodinou to mírně oslaví.Každý má jiné priority.

68 Martin Martin | 21. dubna 2010 v 12:57

Ostuda co si tu ras."mensina" dovoluje!!!Porad sou jen za chudacky!Nejsem zadnej fasoun,ale melo by se snima uz konecne zachazet jako s kazdym jinym!!!ZADNE VYJIMKY!!!!!!!!!

69 rucuk rucuk | E-mail | 21. dubna 2010 v 19:39

68-Martin, právě to, jako ostatní a žádné výhody. Práva i povinnosti mají být stejné pro všechny.

70 Anton Anton | E-mail | 22. dubna 2010 v 21:10

Zajímavé je,že pokud jsem poznal Cikána(ne Roma,to jsou Indové  a pokud na označení Rom trvají,tak by asi v Indii žít nemohli...)byl to vždy dobrý člověk i ten ,který se uměl opít do němoty,ale ouha pokud měl nebojácnou ženu,tak byl rád,když se vyspal někde v klidu,Znal  a znám jich spoustu a myslím si,že ani necítím nějakou zášť vůči nim,neboť jsou to lidé jako my,se stejnými starostmi  i radostmi,i když to  pojímají zcela jinak než my,jako bílí.Je spodivem,co jsem na druhou stranu poznal "bílých",kteří žijí hůře,že ani naši předkové a předkové samotných Cikánů tak nežili a nežijí.Jedno je ale naprosto jisté,že jsou tři druhy lidí,bez ohledu na to,zda dotyčný je Čech,Němec,Polák,Slovák,Žid ,Cikán nebo Arab a to  je,že jsou lidé dobří se vším všudy,zlí a mnohdy i tak,že si to normální člověk neumí představit a ta nejhorší sorta lidí jsou lidé lhostejní-kvůli jejich většině vznikají protirasistické nesmysly,včetně takových politických stran,které hlásají nesvornost a nesnášenlivost apodobná vesmírná svinstva.Měli bychom se společně zamyslet,proč asi v minulých časech vzniklo desatero,proč různé zákony z tohoto největšího desetičlánkového zákona  se odvíjející? Pak by každého z nás nechal kocour Mikeš  od pana Josefa Lady naprosto v tomto smyslu naprosto klidným,neboť krásná pohádka,jako,že ta o kocourovi Mikešovi je,nemůže vyvolávat nic jen pousmání a povzdechnutí,kdo jsme my lidé? ,když máme rádi pohádky o chytrých zvířátkách a kdo je ten,kterému se nějaké slovo,které u nás v Čechách vzniklo před staletími a patří mezi krásná česká slova,kdo to  je  ?Lidi neblbněte,vždyť jsme Češi,bez ohledu na "rasu".neboť násv tom spojuje právě ta krásná řeč,tak proč tolik humbuku?...

71 rucuk rucuk | E-mail | 22. dubna 2010 v 23:01

70-Anton, v podstatě většina lidí hodnotí spoluobčany podle jejich chování nikoliv podle,, původu" v tom smyslu národnostním. Chce to opravdu vstřícnost ze všech stran. Pohádky jsou pohádky a určitě je nikdo nebere jako rasistické, zvláště děti ne. Obvykle se spolu baví a nevnímají různou rasu, spíše chování jednoho vůči druhému. To dospělí je v průběhu let v tomto směru ovlivní. Nemám ve výsledku dojem, že bx ta kniha pana Lady byla nějak opravována, či dokonce stažena ze škol. Patří k dětství, je milá, děti, pokud vím,  ji měly rády vždycky.

72 Hanako Hanako | 23. dubna 2010 v 19:59

Znala jsem rodinu , která přišla z jižního Slovenska a tvrdili, že jsou Maďaři. Pak přišel někdo z jejich rodného kraje a potvrdil, že jsou původem Cikáni. Rodina byla velmi pracovitá, spořádaná a zařazení mezi Cikány se bránila a ostatním Cikánům se vyhýbala. Pri sčítání lidu v r.l981 jsem  pmáhala vyplňovat dotazník starší paní, vědělo se o ní, že ve válce přišla z Ukrajiny a vdala se pak u nás. Když jsem se jí ptala, jakou národnost jí mám napsat, (mohla se dobrovolně rozhodnout), odpověděla, že je v Čechách už dlouho a cítí se být Češkou. Tak jsme to napsaly. A mimochodem, u lidí, kteří byli Cikány, se tato národnost nesměla uvádět, jen se dle pokynů v určitém místě dělala barevná tečka.

73 rucuk rucuk | E-mail | 26. dubna 2010 v 20:07

No vidíte, přišla ta její rodina o možnost soutěžit o titul MISS Roma. Také jedna z vymožeností, kterou jiné národnosti v naší republice nemají. Volilo se e 65 přihlášených . No naštěstí zvítězila studentka soc.právní  střední školy. Takže dala těm dívkám aspoň příklad, aby se učily... Uměla prý nejlépe čardáš!

74 rucuk rucuk | E-mail | 8. května 2010 v 23:05

Zpětně jsem se podívala, kolik lidí se zúčastnilo ankety. Nejvyšší počet ze všech anket. Snad jen následuje anketa o věku čtenářů mého blogu. Těší mě ten zájem.

75 ruža z Moravy ruža z Moravy | E-mail | Web | 10. února 2011 v 18:09

Trochu mne překvapilo, že tento článek někoho zaujal ještě i letos. Ta diskuze tady opravdu není marná. Kolik lidí, tolik zkušeností a názorů. Škoda, že nemůžeme pokračovat a zjistit, zda se něco někde změnilo. Jestlipak je ještě Josef Lada a jeho knížka Kocour Mikeš na skladě.? ;-)

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama



Jdeme spát, díky za návštěvu a na shledanou...

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx