Český Těšín a Csieszyn r. 1930, 31 - z Věstníku Bezkydy-Jeseníky

13. dubna 2010 v 22:55 | Ruža z Moravy |  Z historie života
Tentokrát bych vám chtěla napsat něco o Českém Těšíně z doby v r. 1930-31, slovy Jana Dostála:

Český Těšín v r. 1930
Brod přes Olzu

Tam, kde řeka Olza opouští poslední výběžky Bezkyd, leží město Český Těšín. Historie města je velmi mladá. Rozhodnutím velvyslanecké komise byl Těšín rozdělen na Cieszyn, část polská a Český Těšín, část česká. A tak z předměstí Těšína a nádraží stalo se město.

nádraží Č.Těšín
Č.Těšín- náměstí

Přirozenou hranicí mezi městy je řeka Olza. Dva mosty spojují obě města. Český Těšín se velmi vzmáhá, roste. Má velmi výhodnou polohu. Košicko-bohumínská dráh umožňuje spojení skoro se všemi částmi republiky. Vyúsťuje zde také dráha z Kojetína a Vítkovic a polská dráha z Bílska.
Český Těšín-náměstí
býv.těšínská synagoga

Zde shromažďují se turisté k výletům do blízkých Bezkyd a Tater. Přenocování umožňují dva hotely a v prázdniny noclehárna zřízená péčí odboru v nové státní měšťanské škole.
Ale i samo město není bez zajímavosti. V r. 1924 byly otevřeny budovy českých škol, postavené nákladem 6. mil. Kč. Jsou moderně vybaveny . Hned vedle škol je nová budova, sídlo úřadů.
Málokdo však ví, že v Č.Těšíně je jedna z největších olejáren naší republiky. Je majetkem státu.
Zřízena byla ještě za Rakouska , za panství knížete Bedřicha u malého lesíka Grabing, výletního místa těšínských obyvatel. Český společenský klub zde zřídil tenisové hřiště a krásné koupaliště.

Nedaleko škol a sokolského cvičiště je státní mlékárna. Jediná státní mlékárna naší republiky. Výrobky této mlékárny mají výbornou pověst skoro v celé Evropě, zvláště máslo, se kterým se setkáváme i v Káhiře v Egyptě. I sýr těšínský je výborné jakosti a předčí zahraniční sýry chutí i kvalitou.

Tepnou města je Saská kupa (Sasůvka). Dlouhá ulice od podjezdu ,,Demellochu" až po státní hranici. Zde soustředěn je obchod z celého města. Hraniční pilíře bílo-modro-červené už zdaleka nám hlásají, že jsme na prahu nové říše, Polsky (R.P.P.) Obyvatelé měst přecházejí s propustkami.
celnice v Těšíně

Polský Těšín, pohled k tržnici

Polský Těšín je město starobylé s podloubími na náměstí, starou radnicí. Na strmé skále nad Olzou trčí k obloze památná věž Piastůvka, o které pěje náš Bezruč:

,,Před cimbuřím Těšína, na břehu Olzy stojím já."
Cieszyn- rotunda

V městě ukazují památnou studánku u ,,Tří kutů", na hřbitově na památnících najdeme české nápisy. Vedle radnice je hospoda, kde založena Matice osvěty lidové asi v r. 1893, organisace kulturní, dnes sídlem ve Slezské Ostravě.

V Českém Těšíně najdete štíty obchodníků trojjazyčné. Poznáte, že náš Bedřich je Friedrichem, Vojtěch Adalbertem, Pavel Paulem i Pawlem etc. Hostinců a restaurací cizinec nenajde jen restauracetioncyje. Město asi s 10.000 obyv. z nichž je 4.000 Čechů. Spojení do Třince obstarává vedle vlaků také autobus.

Toto vyprávění jsem zařadila v době, kdy je upřena pozornost k Polsku, jako skutečnost v jak těsné blízkosti naše města a lidé vždy byli.

Názvy míst jsou v obrázcích (většinou ze současnosti) pod šipkou.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 tereza tereza | Web | 14. dubna 2010 v 9:46 | Reagovat

Děkuji za tip na výlet.

2 Zdenál z Hané Zdenál z Hané | 14. dubna 2010 v 10:24 | Reagovat

Zdravím Růženku!Znám,znám,znám!Mnohokrát jsem tama jezdil do Ruska,přes Plosko.V Těšíně jsme mnohokrát museli čekat na celnici v koloně,někdy i dva dny a tak jsme se mnozí vydali na procházky po městě za účelem dokoupení si jídla na dlouhou cestu.Je to hezké městečko!Někdy jsme také vyjížděli přes Bohumín a CHALUPKY-další přejezd do Polska.Je mi jich po té katastrofje dostlíto.Byl jsem i v Oswjwdczimi,i ve Wadovicích-místo rodiště Karola Wojtyly-papeže.

3 babka babka | 14. dubna 2010 v 10:26 | Reagovat

Ano propojenost národů. Je tam ještě jedna zajímavost, a to,  mléčné výrobky. Máslo české výroby existuje, ale je hodně drahé, tak všichni kupují ty másla z dovozu.

4 Zdenál z Hané Zdenál z Hané | 14. dubna 2010 v 10:27 | Reagovat

Omlouvám se za ty kopance,myslel jsem Polsko a Osvětim.Jsem zbrklý,proto ta kopance v pravopise!

5 rucuk rucuk | E-mail | 14. dubna 2010 v 10:46 | Reagovat

Zdenku, to nevadí. Měla jsem zajímavý email, kde dokazovali, že klidně mohou být písmenka ve  slovech přeházená a člověk to čte. Záleží na začátku slova a smyslu textu. Já zase klině klepnu písmenko navíc. Tím si nelamte hlavu. Také zdravím. My jsme kdysi se souborem zpívali v Nise, byli jsme u jezera, které vypadalo jako moře. Je dobré se někam podívat, člověk má na co vzpomínat.

6 Láda Láda | E-mail | 15. dubna 2010 v 18:36 | Reagovat

V Ceszyně jsem byl před několika lety. Bylo to jedo velké tžiště. Češi tam jezdili nakupovat vše od potravin po oblečení. Mně se ty cenové rozdíly nezdály tak velké, že by to stálo za cestu, jsem však člověk nepraktický.

7 rucuk rucuk | E-mail | 15. dubna 2010 v 18:46 | Reagovat

Byla jsem tam jen jednou, na půl dne autobusem, tak před 10 lety. Už bych tam nejela kvůli nákupům, stejně jsem moc nekoupila. Někdo tam jezdil i pro nábytek.

8 rucuk rucuk | E-mail | 16. dubna 2010 v 22:32 | Reagovat

Tak jsem si přečetla, že pan prezident Klaus na pohřeb do Polska pojede, i kdyby měl jet vlakem. Ten prach ze sopky brání letům letadel. Ta oběť- jet vlakem, že? Proč ne autem?

9 Zdenál z Hané Zdenál z Hané | 17. dubna 2010 v 18:57 | Reagovat

No asi chudák nemá auto a nebo se bojí,že by dopadl jako Dajána-plánovaná vražda!

10 rucuk rucuk | E-mail | 17. dubna 2010 v 19:28 | Reagovat

V tom vlaku se asi lépe ,pohodlněji jede.  Nemusí tak dlouho sedět, ale může se projít, jít do jídelního vozu a pod. Nevidím důvod, proč by ho někdo ohrožoval, na mezinárodní politiku nemá moc vliv. To není jako u prezidentů USA.

Zdenále z Hané- dostal jste ten email, kde byli krásně vyobrazeni, že. Mnohé z nich jsem ani neznala jména. Pěkně zpracované to bylo.

11 Zdenál z Hané Zdenál z Hané | 23. dubna 2010 v 20:18 | Reagovat

RŮŽENKO,TO VÍTE ŽE JSEM TO DOSTAL,TAKÉ JSEM VŠECHNY NEZNAL!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.

Aktuální články

Reklama

Jdeme spát, díky za návštěvu a na shledanou...