Březnová Kavárnička u Rózičky.

1. března 2009 v 0:00 | Ruža z Moravy |  Kavárny-povídání s lidmi

Vypadá to na dlouhou, navíc takovou ,,aprílovou" zimu. Takže všechny zvu do březnové Kavárničky, zatím na teplý bylinkový čaj, nějaký ten koktejl a hlavně několik druhů kávy, jako zákusek - dort Pišingr - psáno foneticky. Všichni tento druh znají, že?A co takhle horké maliny se zmrzlinou a šlehačkou- mňam.



Povídání by mohlo být takové,, přípravné" na jaro, jarní úklidy, obdělávání zahrádek - zvláštní práce na polích.
Jarní procházky po krajině a objevování různých kytiček.

Pozor: budeme přepínat zase na ,,letní čas" v neděli 29. března, takže plno změn.
Mám dojem, že z přírody vymizely některé druhy dříve zcela běžných kytiček, keříčků zase ze zahrad- na příklad právě maliní, které bylo na každé zahradě kolem plotu, alespoň po jedné straně.
Vídáme je hlavně na zahrádkách, na lukách, u lesů i v nich. Měla jsem vždy ráda konvalinky, přestože jsou prý jedovaté. Písnička Konvalinek vůně jde od lesní tůně..... je velmi pěkná.
Konvalinky však ubývají. Jsou to kytičky mého dětství, měli jsme celý pruh velkých, pěstěných.
Vídávala jsem je v různých zahradách, na skalkách, kolem umělých jezírek. A také fialky. Některé voněly , ale byly i takové -říkali jsme jim ,,psí" a ty nevoněly. Je jich vidět již málo a jsou také chráněné.

Ozdobné keře se také mění. Je spousta nových druhů. U naší 1. základní školy - bývalé - léta kvete Magnolie. U paneláku máme několik různých kvetoucích keřů. V posledním roce jsme si všimli, že některé kvetou i vícekrát od
jara do podzimu. Asi je to změnou počasí. Kolem řeky jsou ještě tu a tam i jívy.
Březnová koťátka i jiná mláďata prý bývají nejlepší.
Tak nevím, platí to i u lidí? To by bylo dobré, v rodině máme ,,březňáčků" několik a když to prozkoumávám tak ...

V březnu jsme také brávali z líhně kuřátka, někdy i kačátka, housata. Opatrovali jsme je v bedně nejprve v kuchyni, potom v chodbě, nakonec na dvoře v ohrádce.

Co to dalo piplání, z počátku i ,,vytápění" a zajištění světla žárovkou u té bedničky.

Míchat jáhlovou kaši buď s na drobno pokrájenými listy pampelišek nebo
s nasekanými mladými kopřivami , které sotva rašily u plotu zahrady. Však to znáte, když není kvočna, že? Byla však roztomilá a většinou velmi čilá.


Copak kytičky, ale ta práce na zahrádce. Něco bylo zasazeno na podzim, ostatní měla babička od všeho trochu, aby bylo vše domácí. Co kde bude, rozhodovala většinou ona.

Dnes se nové zahrady aranžují spíše jako oddechové, ozdobné, trávníky, keře, sem tam skalky, jezírka. Udržování dá sice práce, ale odpadá rytí, pletí záhonů.
Zelenina se kupuje po celý rok celkem snadno, tak se ani moc nevyplatí ji pěstovat. Jen pocit, že víme, co jíme, nutí lidi alespoň některé plodiny si vypěstovat.

Mohli bychom se tady dovědět, kde se ještě zelenina v drobném pěstuje, různé rady a zkušenosti osobně prožité.
Možná i rady, co dát na zasklennou lodžii , která je na jih a v létě hodně teplá. To je jen taková moje soukromá starost. Pěstuji si jen bylinky, nějaké rajčátko a něco kvetoucího...

Nápady a zkušenosti, případně i veselé příhody ze zahrádek jsou vítány. Ať víme, na co se můžeme mnozí těšit a co jiní můžeme jen tiše závidět. Myslím ty očekávané i skutečné výsledky snažení.

Bude-li se vám zdát, že mám článek příliš ,,přeplněný" obrázky, je to jen výjimečně, kvůli pozvednutí nálady - těšení se na jaro....
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

Zobrazit vše (193)
Zobrazit starší komentáře

101 matka matka | 12. března 2009 v 16:00 | Reagovat

100 velká voda

Ale zmrzlá voda, tedy led, krásně chladí zoubky vytržené, vrtané,... je tedy také nesmírně užitečná.

Ještě že mne zuby nebolí, leda když přirůstají jednou za čas osmičky. :-)))

102 +rucuk +rucuk | E-mail | 12. března 2009 v 17:45 | Reagovat

Tak u nás je to opravdu aprílové- deštivo, hned sluníčko, zase zamračeno- sníh, jen trochu a při všem dost ostrý vítr, studený. Kdo má vědět, když vychází z teplíčka, co ho venku čeká, no?o(((

103 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 12. března 2009 v 22:27 | Reagovat

Lidi kde žijete? Tady bylo sluníčko hned ráno,pak se chvilku zatáhlo a v nemocnici ve Vyškově bylo za oknem jako v soláriu.

Venku bylo +8C čiperný větřík. Přijeli jsme z kontroly v 11,30 domů a hurá do Penny. Hned 21 kg cukru po 11 kč na letní potřebu. Dále surovinu na rychlooběd pro bezhotovostní důchodce. Tentokrát ostrý maďarský guláš k obědu a neptejte se, co to bylo za blivajs. Žena to musila celé překopat, co tam vše hodila nevím, ale praskla jedna cibule, dvě lžíce oleje, půl sáčku kys. zelí a nakonec byl dobrý segedín ( ten mám rád ).

104 velká voda velká voda | E-mail | 12. března 2009 v 22:51 | Reagovat

103 nar. soc.

...no jo, 4 kilometry od Vrchlabí jaro už bylo :-))) a možná zase někdy bude...

105 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 13. března 2009 v 14:28 | Reagovat

Dnes je tady pěkný den + 9C, modrá obloha s bílými mráčky, slunce střídavě prosvítá, čerstvý vítr se vším hraje, všechno valem osychá. Zlatý déšť u zdi rozkvétá, krokusy sežral hrazec vodní. A už to začne, roztahat květináče s thujema a jalovcema ze zimního uložení ( v jedné hromadě omotané plachtou proti promrzání a větru ). Dotáhl jsem velký pytel substrátu, bude se přesazovat ( žena mne bude honit a dobře mi tak ).

106 +rucuk +rucuk | E-mail | 13. března 2009 v 16:18 | Reagovat

A jste určitě rád, že vás honí, protože to svědčí o tom, že kontrola dopadla dobře a ona se cítí silná a plná elánu, ne? Dokud se máte čím zaměstnat, nebudete moc zlobit:o)))))

107 matka matka | 13. března 2009 v 16:55 | Reagovat

:-)))

Ano, jaro se pomalu otevírá, ale opatrně, tato doba je zrádná na nachlazení.

Přeji klidný den a hezkou oslavu svátku paní autorce. :-)

108 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 13. března 2009 v 18:20 | Reagovat

105 důležitý dodatek

Paní Růženě Ucekajové,

jak vidno, ctihodná zkamenělina udělala botu.

Chtěl jsem  Vám popřát k jmeninám ( i moje tchyně byla Růžena a kdysi se mi jedna Růžena moc líbila, já  jí ale ne ),

ať Vám slouží zdravíčko a pro jistoutu to zapijte, ťuk a cink.

109 +rucuk +rucuk | E-mail | 13. března 2009 v 18:52 | Reagovat

Díky, díky, nic se neděje. Byla jsem dnes na vážkách, zda skutečně mám svátek. V kalendáři je Růžena a já jsem vlastně dle rodného listu i OP Ružena. Bez kroužku. Jenže to bych svátek vůbec neměla. To by mě docela mrzelo. Na své jmeniny v průběhu let mám i krásné vzpomínky. Jednou jsem  dostala k jmeninám v zaměstnání kromě blahopřání všeho nejlepšího 13, slovy třináct kytic karafiátů. Většinou byly po 3, některá jen 1  karafiát s větvičkou, ale bylo to milé. Nedomluvili se a každý ( rok 1969) v průběhu dne donesl kytku svoji. Po cestě domů jsem se stavila u tety Růži a ona se hrozně divila, jak to, že jsem dostala tolik kytic.Asi tě mají docela rádi, ne?Podělily jsme se a přesto jsem měla doma dost dlouho plné vázy krásných karafiátů.  Pěkná vzpomínka na svátek. Už  bude po něm, s rodinou ho oslavíme zítra. Tak ještě jednou díky za všechna dnešní milá přání, která jsem dostala.

110 +rucuk +rucuk | E-mail | 13. března 2009 v 18:54 | Reagovat

A ještě něco, platí ta přání i všem Růženám, které náhodou toto čtou. Buďme všechny zdrávy a s námi všichni bližní:-)))

111 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 13. března 2009 v 21:08 | Reagovat

Moje žena se jmenuje Emilie. Přišel k nám chlapík, představil se jako finanční poradce, hodili jsme řeč a poradil nám výhodnější důchodové připojištění  a zařídil i výhodné stavební spoření. Jen jedno se mu nepovedlo, při sepisování těch lejster napsal Emílie.

Najednou, za dva roky přijde z fondu "zdeúřední" dopis, aby žena doložila výpisem z ústřední evidence obyvatel správné osobní jméno ( proto, že má rozdílné znění )  a ministerský papír byl opatřen jejím  ověřeným podpisem nebo, aby na příslušné matrice požádala o vydání rodného listu a doporučeně ho zaslala fondu.  

Tak jsem zašel na místní matriku pro radu. Úřednice si prohlédla ženin OP a navrhla napsat doporučený  dopis fondu, kde se věc vysvětlí a kopie stávajícího OP doloží.

Sedl jsem a napsal Vážení, nahlédnutím do rukopisné kopie smlouvy s Vámi je zjevné, že chyba vznikla přepisem do počítače, na Vašem pracovišti, Vašimi lidmi. Kdybyste měli zavedenu řádnou kontrolu, nemusili byste obtěžovat a zatěžovat své klienty. Přesto jsem se obtěžovala, a zasílám Vám kopii OP. Stálo mne to dvě hodiny času, papír a obálku. Abyste měli důkaz posílám Vám dopis ale nevyplaceně. Snad Vás to přivede k rozumu a omluvě. Podpis Emilie. Omluva opravdu došla.

Takže paní Ruženo, pozor na kroužek?

112 +rucuk +rucuk | E-mail | 13. března 2009 v 21:36 | Reagovat

No, však to bylo tak, že až při posledním vydávání OP- dříve na to nikdo nepřišel- mi tam napsali nekroužkované u podle rodného listu a upozornili, že si to mám všude opravit. Je fakt, že jsem všude  na pojistce,  spoření, připojištění  opravila  jméno, protože bych nemusela dostat výplatu pojistky a ostatního. Někde to nevadí, ale jak se má něco vyplatit musí to ,,štymovat".

Takže, milí čtenáři, už ne Růžo, ale Ružo?????!!!!!!!!!:o)))))))))

Ale jinak- je to jedno, hlavně když se říká hezky, že?

113 matka matka | 14. března 2009 v 16:03 | Reagovat

Já jsem zase Zdenka, tedy Zdeňka bez háčku. Musím si to hlídat, aby mé jméno bylo psáno správně. I příjmení, tam mi zase přidávají čárku nad "y", kam nepatří. :-)

Ovšem podstatné je, když mi někdo řekne hezky, třeba zdrobnělinou, což se často nestává.

114 +rucuk +rucuk | E-mail | 14. března 2009 v 20:35 | Reagovat

matko a co tedy svátek? Berete v  potaz háček nebo ne? Nevím proč, ale 30. srpna byla také Růžena a v dětském domově jsem to ,,jako" slavila. Sáček  bonbonů , o který jsem se podělila s děvčaty. Po návratu do rodiny tatínka- dědečka, babičky, tety, strýce, bratra jsme s tetou slavily 13. března. Jen s lety tetě vadilo, že po dřívějším velká Růža, malá Růža se začalo rozlišovat mladá Růža, stará Růža. Byla přesně o 30 let a dva dny starší než já- tak co, že?

115 +rucuk +rucuk | E-mail | 14. března 2009 v 20:38 | Reagovat

Jak koukám, jediný pořad, co za něco stojí je na ČT 1- zajímavý i vtipný.

116 matka matka | 14. března 2009 v 23:04 | Reagovat

Ten háček až tak v potaz neberu. Ale u nás na oslavy moc nedáme. Nanejvýš udělám v den, kdy je Zdeňky, nepečenou dortu, protože ji všichni mají rádi a je po oslavě.

Jen - když jsem byla jako děcko, uvažovala jsem, že v pohádkách se vždy mluví o nejstarší sestře, nebo nejmladší, ale o prostřední nikdy. A také jsem pro své jméno neměla vzor v nějaké známé postavě, ať už pohádkové, nebo historické. Což mé sestry měly. Nakonec přece jen - tuším dcera Karla Havlíčka Borovského se jmenovala Zdenka, nebo byla i Zdenka Braunerová. Nevím, proč mi chyběl slavný vzor. Dnes se snažím být sama za sebe, tedy originál. :-)

117 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 15. března 2009 v 14:47 | Reagovat

116 matka

Ty Vámi zmíněné Zdenky, jsou v Ottově SN označeny, jako Zdeňky, to také neměly lehké. Havlíčkova dcera byla pražskými "vlastenci" označena za "dceru národa". Když později navázala vztah s nějakým mladíkem, byl označen "za nehodného známosti s dcerou národa, pro svůj původ a národní vlažnost". To je myslím dost zarmucující situace pro mladou dívku a mám dojem, že se vysokého věku ani nedožila.  

Zdeňka Braunerová, dcera prof., právníka a  poslance, malířka vzdělaná i v Paříži, nassála dost emancipačních snah. Její kontakt s Vilémem Mrštíkem byl plný romantismu, nakonec lidsky vychladl a umělecky ustrnul. Mrštík, velký bojovník za starou Prahu ( umělecky zneuznaný a napadaný kritikou ) reagoval na životní střety sebevraždou. To dost pošramotilo i Zdenčinu pověst.

Myslím, že obě dávné jmenovkyně Vám moc vzoru poskytnout ani nemohly.

118 +rucuk +rucuk | E-mail | 15. března 2009 v 16:42 | Reagovat

116-matko, já mám zase zkušenost se Zdeňkami dobrou. Jsou to prima kamarádky. Jedna se mnou chodila do školy v 6,7 a pak v 9. třídě, škoda, pak jsem přerušila kvůli nemoci školu a po pokračování už byla ve vyšší třídě a tak jsme se moc neviděly. Je porodní asistentka a byla ve službě po mém prvním porodu. Vdala se, odstěhovala a pak už jsme se viděly málokdy. Nyní mám také kamarádku Zdeńku a ta je prima. Klidně mě někdy ,, dořve" a jsem ráda, že mi do očí řekne, co si myslí. No, já jí také o))). Mě připadají Zdeňky takové mateřské typy. Náhoda- vy jste si vybrala nick matka. Zdravím.

119 matka matka | 15. března 2009 v 17:21 | Reagovat

117 nar. soc.

Ano, ty dvě ženy neměly lehký osud. Vzor pro mne - já potřebovala jakékoliv jméno, abych věděla, že více žen nosilo toto jméno. Jestli byly kladným vzorem - nevím. On život přináší ledacos. Ostatně i u nás se stala v historicky nedávné době sebevražda. To, že lidé nepochopí, že toto dokáže pouze duše narušená, nemocná a dávají to za vinu jejímu okolí, nejbližší neovlivní a nezmění. Ze začátku si sami dávají za vinu, že tomu mohli zabránit, vyčítají si ledacos. Není to pravda. Nemohou. Toto se velmi těžce pozná, že se někdo k takovému činu chystá. A je umění, aby to rodina a nejbližší lidé toho člověka ve zdraví přežili. Ale samozřejmě toto utrpení pozůstalého člověka změní.  Bez ohledu na to, jakou pověst mu okolí vytvoří. A ujišťuji Vás, že kolikrát to není nic příjemného i zdánlivé vyjadřování lítosti, kde z toho člověka lítost cítit není.

118 rucuk

Můj nick matka - používala jsem ze začátku více nicků, začínala jsem mimo jiné i se Zdenkou, jenže ve virtuální hospodě byla již dříve jiná Zdeňka, tak jsem se přejmenovala, aby se to štamgastům nepletlo. O dalších jménech a důvodech, proč jsem je používala, bych se nerozepisovala. Ale všechny byly mým nickem původním, originálním. Cizí jsem nepoužívala.

Matka - proč jsem ho zvolila? Snad jsem potřebovala více cítit, že jsem matka. Ale ono to lze chápat i jako matku - matičku kovovou, maličkou, rezavou, se ztrženým závitem,... i tak jsem se velmi často na blozích cítila.

Ale jinak úděl matek může být i velmi, velmi smutný, to když své dítě přežijí, nebo štěstí svého dítěte pohřbí. No nic, je údělem matek své děti podporovat (nemyslím penězi), aby se jim snadněji kráčelo životem. Kdo ví, jestli se mi to daří. :-)

120 +rucuk +rucuk | E-mail | 15. března 2009 v 19:16 | Reagovat

119- matko, podle toho, jak vše cítíte, tak to je. Člověk může mít úmysl jakýkoliv, pokud není přijat tak, jak je myšlen, není již jeho vinou. Mají-li děti potřebu podpory slovem, pomocí fyzické, pokud stačím - podpořím. Někdy se i nabídnu, abych projevila zájem, ale ne moc často a ne tam, kde cítím, že si vystačí samy. Pak si řeknu, dělala jsem co jsem mohla a už se ničím nezabývám. Není dobré v duchu se stále něčím trápit. Mám svoje zájmy a snažím si život zpříjemnit. Starosti přijdou samy.

Tedy dnes to moc na jaro nevypadalo, že? Aspoň u nás ne.

121 matka matka | 15. března 2009 v 21:07 | Reagovat

U nás celý den přeprchalo, skoro celý den jsem u počítače, jen jsem chvíli odběhla pomoct s obědem. No, aspoň jsem trochu práce udělala. Vypadá, že do jara  zvládnu vše, co mám. A pak pojedu ven, snad tam bude les,....

122 +rucuk +rucuk | E-mail | 16. března 2009 v 18:33 | Reagovat

Tak nevím, jestli se to sem hodí, ale vzhledem k brzkému jaru, odlehčenému oblékání, bychom chtěli vypadat i ve tváři nějak ,,vyžehleněji", ne? Mám tady jeden přírodní, jen několikrát vyzkoušený recept na obličejovou masku. Pozor, žádné míchání, plpání v mističce. Stačí jedno vajíčko a následně jemný hydratační krém.

Po důkladné  umytí teplou vodou a vydrhnutí froté ručníkem tváře a dekoltu, rozdělíme vajíčko na bílek a žloutek. Prsty si rozetřeme bílek na tvář i dekolt. Nejlépe je to dobré dělat přímo při koupeli ve vaně, tam můžete klidně ležet, poslouchat třeba hudbu se zavřenýma očima. Pozor, na víčka bílek nemažte, jen pod oči a nad. Po natření začne zvolna zasychat a  citelně napíná kůži. NEMLUVTE, NESMĚJTE SE, NEMRAČTE se, prostě bez pohybu. Nedívejte se do zrcadla, nutilo by vás to smát se. Po zaschnutí nechte působit tak 10 minut. Pak vlažnou vodou důkladně smyjte a vytřete do sucha. Následuje nanesení místo vedle místa- rozpatlání žloutku na obličej a dekolt- zase kromě víček očí. Nechat působit opět tak 10-15 minut. Je to výživa pro pleť. Potom vlažnou vodou umyjte, osušte a lehce vklepejte krém. My jsme si dávaly mandlový- ten byl dobrý, ale dejte ten svůj, oblíbený. Na pevnější rysy obličeje je dobré kdykoliv denně- pokud nemluvíte během dne až moc - říkat: Iks, ůůůů..., iks, ůůůů, iks, ůůůů.... Tedy pokud nemáte plastiku a nepotrhaly byste si švíčky :O)))

123 +rucuk +rucuk | E-mail | 16. března 2009 v 18:37 | Reagovat

Po důkladném..  oprava. Ještě něco, je dost přírodních domácíxh masek, ale záleží na pleti a toto je dobré na všechny druhy pleti.  Snad na příliš suchou lze dodat do žloutku kapičku olivového oleje na promaštění.

124 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 16. března 2009 v 21:15 | Reagovat

Jaro je tady.

Rozkopali u nás dva mosty, teď nám rajtují kraksny před barákem, když nestříká bláto, tak se pro změnu práší, Dnes jsem byl v Brně a na příjezdové tříproudové jednosměrce od Rajhradu je vše staženo do jednoho pruhu a kope se do vozovky ( asi hledají zakopaný poklad na řešení krize ). Nejspíš mají špatné zprávy, tak kopou hned na obou směrech. Kdo tam pojedete ve špičce, tak si užijete jako já.

125 matka matka | 16. března 2009 v 23:10 | Reagovat

124 nar. soc.

Taky jsme dnes byli v Brně. Možná jsme se zrovna u toho rozkopaného místa minuli. :-)

Ale že by usilovně kopali se mi nezdálo, 5-6 lidí postávalo, nejspíš se o kopání radili. :-)

Nebo že by už ten poklad našli?

126 +rucuk +rucuk | E-mail | 17. března 2009 v 11:19 | Reagovat

Od rána u nás padá sníh, ale s přestávkami a na zemi je jen vlhko. Zřejmě je ještě půda zahřátá od včerejška. Je pošmourno a mě se nechce nic dělat- takový den na nic. Máte to jinak?

127 matka matka | 17. března 2009 v 11:22 | Reagovat

Tady už také poprchá, je zataženo, ale klid a pohoda. Půjdu, polínko do kotle přiložím, vyhládlo mi, vzpomněla jsem si, stařeček měl rád na kostečky nakrájené tvarůžky, smíchané s máslem a šup s tím na chleba. Škoda, tvarůžky nemám, nahradím je sýrem taveným,...no a k tomu teplý čaj, třeba malinový, ten mám ráda,...

128 velká voda velká voda | E-mail | 17. března 2009 v 12:06 | Reagovat

Přeju dobré poledne a dobrou chuť těm, kteří zrovna obědvají! Vracím se od doktora zubaře a musím prolustrovat lednici :))

129 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 17. března 2009 v 14:46 | Reagovat

125 matka

Dobrý den. Zdá se mi, že ta rozkopávka souvisí s prodloužením podzemního přechodu. Na šestiproudé vozovce je uprostřed tramvajová dvojkolej, ale cestující musí přejít ještě obousannou dvousměrnou obslužnou vozovku, kde už pár nohou i životů zůstalo. Zřejmě je to hlavní důvod výkopu. Než to zmáknou tímto tempem, ještě si užijeme. Za chvíli začnou jezdit Poláci houfně po této výpadovce do Rakouska a ty havarie nechci vidět.

130 matka matka | 17. března 2009 v 14:58 | Reagovat

Ano, vypadá to, na podchod. Je to rozumné, ale mělo by to být co nejdříve hotové. Ona vůbec celá tato silnice od Znojma, okolo Pohořelic až do Brna je velmi nekvalitní. Lidé životy na to i riskantní jízdu jiných řidičů doplácí. No, prý jednoho z nich mám nechat spát, ani svíčku nezapalovat. Jenže když ji zapálím, třeba to světlo někdo z řidičů v noci uvidí a možná mu život zachrání. Uvědomí si, pozor dej, zde kdosi zahynul. Kdyby jednomu jedinému člověku to pomohlo...

131 +rucuk +rucuk | E-mail | 17. března 2009 v 19:16 | Reagovat

Z Pohořelic pochází moje švagrová, má v okolí i tam sourozence a jsou to všichni prima lidi. Je s nimi veselo, když se sejdeme.

132 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 17. března 2009 v 21:06 | Reagovat

V kavárně by se měla pít káva. Dnes jsem na kabelovce viděl a slyšel krásné poučení.

Káva bystří smysly a posiluje srdce, pravil Oldřich Nový ve filmu hotel Modrá hvězda.

Zrovna pozvedával šálek kávy servírovaný J. Pivcem v roli samozvaného číšníka a kávu připravil kuchtík Ladislav Pešek. Kávu vylepšil stopkou "koňaku" zaměněný octem. Nový po tom doušku koulel očima, jak utržený z řetízkového kolotoče.

Něco podobného se mi stalo, když jsem si pozval vlivného známého na projednání podpory, pro jednu záležitost a nabídl mu kávu. Zatřepu el. konvicí, šplouchá a už se voda vaří, my kecáme, zaleji kafe a podám na mističce "cukr" , kterým byla kys. citronová. Ten ksich vidím dosud.

133 +rucuk +rucuk | E-mail | 17. března 2009 v 22:57 | Reagovat

V Kavárničce můžeme podávat kávu na několik způsobů. Turka, presso, kapucíno, překapávanou, moka, v džezvě vařenou - podle přání.Vídeňskou, irskou- ta by byla dobrá, že?

Jednou se mi podařilo kávu osolit--brrrr. Skončila ve dřezu.

V poslední době si dávám mléko do kávy jen ráno a už vím, proč si někdo smetanu či mléko nedává. Zcela jiná chuť...

Dostala jsem  k jmeninám kromě jiného i nějakou tu láhev. Byl mezi nimi likér z černých jeřabin- myslím, že  jsem již recept na něj do některého článku psala. Včera chutnal i návštěvě- ženám. No, s tím pitím to nebylo tak hrozné.

134 matka matka | 17. března 2009 v 23:07 | Reagovat

Kdysi jako mladá začínající účetní jsem měla v podniku na starost vaření kávy - turka. Já Vám nevím, jak jsem to dokázala, ale ze začátku se ta káva vůbec nedala pít. :-) Trvalo mi delší dobu, než jsem si dokázala reputaci napravit. Ovšem někteří ji pili tak, že do starého lógru přidali lžičku nové kávy a zalili, než se hrnek lógrem zaplnil, jiní zase přidávali rum,.... prý pro kontrast je dobré horkou kávu zapíjet ledovou vodou. Nevím, ani jeden způsob jsem nezkoušela. Ovšem po několika letech jsem v sobotu potkala jednoho bývalého spolupracovníka, bylo to příjemné setkání. Já tam totiž byla v té práci šťastna. I když můj tehdejší šéf už nežije, ráda vzpomínám. Ano, mám z čeho vycházet, když je mi nelehko.

No a dnes vařím většinou kapučino, jen jeden druh. Je jemnější k zažívání. A když si chci pochutnat, ozdobím ještě šlehačkou. :-)

135 +rucuk +rucuk | E-mail | 18. března 2009 v 14:06 | Reagovat

matko, dle doporučení a protože káva spíše odvodňuje, je prý správné zapíjet studenou vodou. Káva by se všude měla podávat se sklenkou pitné nebublinkové vody, což v hospodách běžně nedodržují.

Co se týče zaměstnání, vzpomínám na většinu v dobrém, vždy se tam našly pěkné chvilky a dobří lidé a těm ,,blbcům" jsem se vyhýbala. Když už někdo moc otravoval, byla jsem asi zbabělec, ale raději jsem se sebrala a šla jinam. Kolikrát i z  místa, kde jsem byla úspěšná, ale vadilo  mi  určité jednání s lidmi. Je to pryč a nevzpomínám na to . Zdravím, dnes je tady trochu lepší počasí, ale dost větrno.

136 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 18. března 2009 v 21:26 | Reagovat

Kdysi (1955) jsem jezdil vlakem, vždy v neděli odpoledne na internát do školy ve Valticích. Přestupoval jsem v Břeclavi a čekal obvykle 2 hod. na přípoj. V létě a v pěkných dnech jsem si dal kufřík za 1 Kčs do úschovny a s dalšímu spolužáky jsme bloumali po Břeclavě. V zimě a v pošmourném počasí jsme se šli "rozšoupnout" do nádražní II. cen. skupiny na kávu. To byl pro mne svátek. Na alpakovém tácku, přinesl už starší číšník alpakovou džezvu, šálek s podšálkem a skleničku sifonu vše za 3,80Kčs, k tomu ještě za 0,60.- dvě vafličky. Na tuto útratu jsem škudlil celý týden. Bylo mi 15 let a ten odstup číšníka k hostovi ( byť to byl jen kluk ) dělal také svoje.

137 matka matka | 18. března 2009 v 21:51 | Reagovat

136 nar. soc.

Člověče, uhodil jste na mou strunu. :-))) Kousek za Břeclav jsme jezdívali k prarodičům, tam, kde jsem se narodila.  A když jsme jeli zpět, čekávali jsme na břeclavském nádraží na přípoj. Pokud bylo škaredě. No a jako věčně žíznivá děcka jsme vždycky dostali limosáček. Jeden dohromady. To Vám bylo pití. Pamatujete to také? Jinde jsem to nezažila.

138 +rucuk +rucuk | E-mail | 19. března 2009 v 9:32 | Reagovat

137-matko- pamatuji . Na jedné straně měl takovou kapsičku s vloženým otvorem, tam se strčilo krátké brčko a pilo se. Nebylo to špatné , ale muselo se to vypít po otevření, aby se nevycákalo.

Tak jsme včera poseděly v jedné restauraci s dobrou pověstí, útulné, dobře tam vaří, ale zřejmě tam číšníci nejsou ještě zvláště informovaní. Také věc majitele. Na lístku u vína mají jen uvedené ceny za 2 dcl - tedy kromě sektu a pod. vín. a pokud si objednáte celou láhev, přinesou  ji otevřenou s ubrouskem kolem hrdla a nakonec ji počítají v ceně 5 dvoudecek rozlévaných, což by zřejmě mělo být odlišné. Požádala jsem je, aby nám  donesli l litr celý, otevírat se má až na stole a k tomu příslušný počet skleniček. Nakonec láhev  slečna donesla s polovyvrtanou zátkou, okolo hrdla ubrousek i s vývrtkou a lehce ji vytáhla celou. Druhou láhev donesla opět otevřenou  bez zátky. Neříkaly jsme už nic, nemělo to smysl. Obsluhující byli mladí a jinak ochotní, tak jsme nechtěly dělat dusno.

139 +rucuk +rucuk | E-mail | 19. března 2009 v 9:35 | Reagovat

Tak mám dojem, že pokud přijímají do hospod a restaurací mladé nezkušené lidi- předpokládám, že vyučený číšník by takové běžné věci měl vědět, měl by majitel zajistit proškolení o servírování a obsluze v rámci své cenové skupiny, což je odlišné , pokud není sám vyučený, tak jiným zkušeným. Jsem sice laik, ale takové věci mě vždy zajímaly, protože jsem servírování  učila v Dívčím klubu.

140 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 19. března 2009 v 20:45 | Reagovat

139 rucuk

Nechci tady poučovat, ale je nepsané pravidlo, o dvou decích vína. Pokud chce host dvě deci vína a vybral si z vinného lístku něco onačejšího, je povinností "sklepníka" nebo sommeliéra donést láhev a ta dvě deci nalít se slovním doprovodem ( protože host nemá možnost si v klidu přečíst etiketu na láhvi ). Pokud si chce host své dvě deci vychutnat, je vhodné zvednout pozadí a zajít si k servírovacímu pultu nebo baru a podívat se personálu na ruce, jak vás obslouží. Tam kde chtějí mít trvalou prosperitu není žádný host obtížným hmyzem. Přání hostovo, je pokynem pro personál a splnění, je cílem. Nejlepší reklamou, je spokojený host, který dá doporučení dalším. Samozřejmě, že odpovědný provozovatel nebo majitel musí dohlížet, aby personál, sebevíc přetížený a unavený, dodržoval optimální způsob jednání s hostem. Není nic horšího než neochotný a špínu tolerující personál, to je hrob každé hospody, kavárny, vinárny i baru.

141 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 19. března 2009 v 20:48 | Reagovat

Vážení přítomní, jaký máte názor na toho odsouzeného prasáka Fritzla? Údajně si bude moci po 15 letech požádat o podmíněné propuštění. Chce prý ve vězení co možná odčinit to co napáchal!

142 +rucuk +rucuk | E-mail | 19. března 2009 v 21:03 | Reagovat

141-O Fritzlovi ani neříkejte- zvrhlík, který poznamenal takto život rodiny by už neměl vylézt. Věřte tomu, že těch 15 let, kdy mu prý bude 88 se asi stejně nedožije. Člověk, který je zvyklý panovat a najednou je ,,nikdo" to psychicky neustojí. No, neměli by ho pustit, nepolepší se, protože je zřejmě nenormální.

143 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 19. března 2009 v 22:31 | Reagovat

142 rucuk

Ten chlap je normální, víc než si myslíme. Je údajně elektrikář (snad i inženýr ). Když měl prachy jezdil do Thajska, kde prodávali před lety rodiče 12 leté dcery jako dobytek do bordelů. Prasáci se tam stahovali z celého světa. Tam tím svinstvem načichl a přemýšlel dál. Letecké cesty, dovolená ve firmě, kde to bez jeho dozoru asi moc neklapalo ( jak se otrokář vypaří, jde vše hned šejderem ). Pak mu nutně musilo docvaknout, že zařídit si něco takového doma, by bylo "terno".

Měl by co chtěl a byl by doma!!! Je to prostě domácí typ prasete. Tu dceru si vybral sadisticky, protože byla tvrdohlavá a těžce zvladatelná, už ve 12 letech. Asi měl divoké představy o jejím "zkrocení" znásilněním v uzavřeném prostoru. Jak jednou tuto hranici překročil nemohl zpět pro trestní delikt a potom se vše, jen řetězilo. Ten prasák jen nevěděl, jak s tím skončit, bez ztráty pro sebe. Se divím, že je v tom sklepě nezaplynoval a nezabetonoval. Asi má ještě nějaké morální pocity.

Snad chce dnes o tom svinstvu napsat  a bulvární nakladatelství to dobře zaplatí. Nakonec to bude zdroj pro umožnění resocializace té postižené dcery a jejích trpících dětí.

Ovšem zostření trestu, vhozením do té díry. kterou stvořil pro svoji dceru a vypnutí světla na týden, každý měsíc ve vězení, by mu jen zbystřilo smysl pro pokání.

144 matka matka | 19. března 2009 v 22:45 | Reagovat

Jen nechápu, že ty tři děti, které byly nahoře, ty byly tak malé, že na matku zapomněly? Nemohly jí pomoci?

145 velká voda velká voda | E-mail | 19. března 2009 v 23:14 | Reagovat

(144)  Ty děti, které tahle existence vychovávala s manželkou, měly kolem jednoho roku, když je odnesl od jejich mámy. Roční dítě kdovíjakou povědomost nemá - vzpomeňte na zaměněné děti v Třebíči! Nejtíž to dnes nesou právě ty maminky...

146 matka matka | 20. března 2009 v 7:22 | Reagovat

Něco takového může udělat jen člověk člověku. :-(((

147 +rucuk +rucuk | E-mail | 20. března 2009 v 9:35 | Reagovat

Když jsme o tom s kamarádkou debatovaly, podivila se také nad tím, že není potrestaná také matka, která musela o všem vědět. Výmluva, že se ho bála, je trapná. Vždycky se dá něco dělat, když se chce. Pokud by ty děti měly rozum v pořádku, musí jí to vyčítat. Tomu se chce vystavit? Nevím, takovéto chování vůči vlastním dětem a ,,vnukům" nepochopím..

148 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 20. března 2009 v 10:28 | Reagovat

Vím, že s tím prasákem je to obludná nechutnost. Dokonce tak velká, že ji většina lidí chce přejít a tím vytěsnit z vnímání. Jenže podobná týrání se opakovaně dějí. Je potřeba o tom mluvit i jednostranně s negativním pocitem k pachateli. Jen tak se zbytří pozornost nezaujatých a nevšímavých lidí. Lidská společnost se stále musí kultivovat i popularizováním takových excesů, aby jim mohla včas čelit. Česká republika se svým zhovadilým liberalismem, který nedovede ochránit v podstatě žádný morální postulát, si o podobné maléry přímo koleduje.

Řekl bych, že ten prasák byl věřící, protože sice opatřil trvalé vězení s jakýmsi sociálním vybavením, ale přípravek typu Antigest už nikoli ( katolická nauka o božím záměru početí ).

Právě pokřivené vnímání náboženství mu v dřívějších letech nedalo a malá mrňata si pohodil na práh s vynuceným vlastnoručně napsaným dopisem dcery. Pak se jal o ně, se ženou pečovat. Jistě chodil do katolického kostela, klekal tam a dbal, aby to ty děti dělaly po něm.

Tady se mi vnucuje myšlenka, že by takový kostel měli vysvětit znovu, protože takové prase do náboženského shromáždění nepatří. Možná by  vyobcování z církve byl pro něho větší trest ( psychický ), než fešácký kriminál, který si může dokonce sám vybrat.

To co uvádím, se opírá o uveřejněné články, ale jsou v tom i moje domněnky a konstrukce ( možná mylné ).

149 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 20. března 2009 v 10:34 | Reagovat

Teď mám dilema, dnes ve 13 hod. je oficiálně jaro.

Potvrzovaly by to i dešťovky pod zazimovanými květináči s jehličnany, které jsem roznesl. Jenže ( vždy je nějaké jenže )

dnes od rána do teď, tady na bříze přerušované koncertuje největší ptačí pěvec v ČR, havran polní. Ta ruská vlaštovka mě pěkně zvedá. Má štěstí, že ho tolerují a nemám diabolky do vzduchovky, jináč bych ho nejraději odpráskl, aby bylo jaro bez toho jeho zpěvu.

150 +rucuk +rucuk | E-mail | 20. března 2009 v 10:43 | Reagovat

No tak, pane Ivane, nechte ho žít, je to také živý tvor a určitě je nějak užitečný pro přírodu, ne? A co pohádka 7 havranů- tu neznáte? Co když je to zakletý princ?:o))))

151 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 20. března 2009 v 11:30 | Reagovat

150 rucuk

Napsal jsem, že ho toleruji. Také kdoví co bych trefil, když mi se vzduchovkou vnuk několikrát prásk o beton.

Princ to určitě není, leda tak prokletý bankéř nebo jiný tunelář.  

Řval, jako o život, takže takové bagdádské pohádce bych i věřil. Třeba probendil nějakému šejkovi miliardy a uletěl až do ČR. Má štěstí, až tu bude radar, odhalí jeho skrytou arabskou identitu a sestřelí ho raketou z Polska. Jen aby mi při tom nerozhodili barák. Zatím je to u ledu a jak řekl Obama, nabízíme Íranu nový začátek, tak bude brzy s radarem ámen.

152 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 20. března 2009 v 11:31 | Reagovat

Jiné téma, co říkáte 87 leté Polednové v kriminále?

153 matka matka | 20. března 2009 v 13:15 | Reagovat

Tak mi prijde, ze je to jediny odsouzeny v cause sametove revoluce.

154 +rucuk +rucuk | E-mail | 20. března 2009 v 16:56 | Reagovat

matko- souhlas. Asi proto, že je to žena a navíc to bylo zjevné, doložené. Kdo stál za tím vším, ten už je dávno z obliga..:((((

155 +rucuk +rucuk | E-mail | 21. března 2009 v 10:05 | Reagovat

Tak dnes u nás vyšlo sluníčko, ale je ,,čerstvo". Hned je veselejší nálada. Nějak ale ten březen utíká, ani se nenadějeme a bude duben. Budou se chystat Velikonoce.  Všude už vidíme uměla vejce, pouky a pod. Připadá mi to zase přeplácané. No, o nic nejde, lidé se musí něčím bavit. A markety jsou prý plné.Zboží i lidí.  Nechávám nákupy většinou na muži, ten přijde  vždy s poznámkou, že nebude nakupovat, ale nakonec si zvykl a když den vynechá, je jakýsi nesvůj. Asi je docela rád ,,mezi lidmi" :o))))

156 +rucuk +rucuk | E-mail | 21. března 2009 v 16:22 | Reagovat

Blíží se konec měsíce a zatím mi nikdo neporadil, co si mám dát na balkon, který je zasklenný - lodžie a ráda bych kromě bylinek  na stolku dala na poličku kytičky, které by vydržely  poměrně větší vedro (tedy pokud letos bude). Máme lodžii na jiho, jihozápadní stranu.

157 matka matka | 21. března 2009 v 23:04 | Reagovat

U nás dnes také svítilo sluníčko, ale ještě je to "zubaté".

Byla jsem venku na trzích, potkala jsem pár lidí, se kterýma jsem si mohla povykládat, a bylo to velmi, velmi příjemné.

A viděla jsem kvést kytičky.

Lodžii zasklenou nemám, tak jen v létě dávám na parapety muškáty, surfinie, tařicovku, lobelky,....

:-)

158 +rucuk +rucuk | E-mail | 22. března 2009 v 11:18 | Reagovat

matko- díky, muškáty mám ráda, protože jsou ve více druzích a takoví ,,nezmaři". surfinie, tařicovku, lobelky bych se musela podívat a případně sehnat, určitě je to pěkné nejen na parapetu. Lodžii stejně otevíráme v létě naplno, ale teď budeme muset dávat pozor na kočičku, aby nevylítla z balkonu, druhé poschodí není tak nízko, při zvýšeném přízemí. A zase je tu pod mrakem. Měli pravdu, že to jaro tak hned nebude.

159 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 22. března 2009 v 15:16 | Reagovat

154 rucuk

Dobré odpoledne.

Byl jsem v sobotu v Praze na sjezdu ČSNS 2005. Tak jsem nemohl zareagovat. To je těžká věc, ženy jsou mnohdy "zapálenější", dají do věci víc emocí a pokud stojí na špatné straně má to i špatné následky. Ta paní Polednová byla odsouzena jen proto, že dodnes trvá na absurdním zdůvodnění, že Milada Horáková pracovala proti zájmům ( tedy komunistickým ) republiky a byla odsouzena právem. Otázka, co je to za právo, které povýší politickou doktrinu zákonem do trestní roviny? Ani před soudem neprojevila žádnou lítost ani uznání svého omylu ( vím to od jednoho delegáta sjezdu, který proces sledoval ). Takovou zatvrzelest bych v 87 letech nečekal. Vysvětlení je ale jednoduché. V posledních letech byla všelijak ostouzena a chce mít ošetření a klid třeba v kriminále. Bude mít servis, který by doma neměla a ještě bude pro někoho mučedníkem.

Odsouzení je pro ni v jejím vnímání osvobozením od všeho. Doktor přijde až k lůžku, jídlo rovněž, televize a knihy podle výběru, jsou jí k dispozici a na vycházku ji zdarma vyvezou. Mnozí lidí to nemají ani doma, ani v domově důchodců zdaleka takové.

Je zajímavé, že podobný nesmiřitelný postoj zaujala kdysi Jiřina Petrovická vůči kolegyni, herečce Štěpničkové. Chodila po vinohradském divadle s podpisovýn archem, kde žádala pro Š. trest smrti. Když  Š. propustili a nakonec  i tiše rehabilitovali, stejně proti ní P. dále štvala i po její smrti.

160 +rucuk +rucuk | E-mail | 22. března 2009 v 16:27 | Reagovat

159- Každý člověk má své názory, někdy je mění, někdy je skálopevně přesvědčený o své pravdě. Staré křivdy jsou podle mého připomínány a stejně se lidi nepoučí a znovu ubližují. Mám pocit, že teď více soukromě než politicky. No, jak se to vezme, vždy se najde někdo, na koho svou zášť  někdo jiný zaměří.

Ale pane Ivane, jste tak znalý přírody již z titulu své poslední  profese, doufala jsem, že nám poradíte , co je možno kromě uvedených kytiček zasadit a jak to zařídit, aby člověk pak nespotřeboval moc vody na zalévání. Uvažovala jsem už o něčem pěstovaném ve vodě, aby se tam jen dolévala, ale co? Aby to bylo pěkné, nezabralo to moc  místa .:o))

161 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 22. března 2009 v 18:56 | Reagovat

160 rucuk

Děkuji za důvěru, ale mne na kytičky moc nechytnete. Moje žena se dovede nadchnout a já se s tím musím "popasovat".

Pokud bych měl radit, seznamte se s hydroponickým pěstováním. Zásadou je ustátá dešťová voda ( ne z plechové nenatřené střechy ) zachycená v jímce ( nekovové ). Do ní buď hydroponické hnojivo, nebo ve větším, namíchané z komponent uvedených pro hydroponické roztoky. Roztok jde nalít do dřevěného truhlíku vyloženého nepoškozeným igelitem. Zakotvení předpěstěných rostlinek buď v záklopu truhlíku ( napnutá hrubší silonová síť s opěrnou konstrukcí a kořeny jsou ponořeny v roztoku, který je asi 2 až 5 cm pod záklopem). Lze použít i inertní materiál nasypaný do roztoku a v něm vysadit rostlinky a později je podepřít konstrukcí. Inertní materiál, keramzit, drť s pálených cihel dobře propláchnutá ( pokud jsou cihly z bouračky tak raději octovou vodou na odbourání vápna ) nebo podobné ozdobné drtě běžně v prodeji. Vhodný je drobnější koks i dřevěné uhlí propláchnuté vodou. Každou proplachovací vodu, je vhodné zkontrolovat lakmusovým papírkem, aby měla neutrální reakci a hydroponie nebyla znehodnocena aktivním substrátem. Nehořlavé substráty mají výhodu, můžete je v pevné ocelové nádobě sterilovat od kvasinek, plísní a dalších škodlivých věcí jednoduchým "vyhřátím" nad ohněm.

Uchycením hadice těsně pod maximální hladinou a vedenou s mírným stoupáním k uzavřenému zásobníku roztoku pro automatické doplňování. Pro malé zařízení staří i tvrdá PETláhev nebo podobná průhledná, ke sledování úbytku hladiny. Hadice se připojí na průchodku ( třeba ze staré duše přiměřeně provrtané ) ke šroubovacím víčku a nádoba se převrátí dnem nahoru, upevní ve stínu nebo se omotá stínící tmavou folií.  

Pamatujte, že každá rostlina potřebuje vodu i suchomilná.

Když pěstujete rostlinu hydroponicky spotřebuje víc vody než má z půdy, roste také rychleji a je křehčí. Hydroponicky vodu neušetříte. Zálivku ušetříte jenom volbou rostlin, které jsou na vodu málo náročné ( jenže ty zase málo kvetou ).

Hydroponie je výhodná pro teplá a  krytá stanoviště, protože se rostliny nepřehřejí, ale rychle rostou a hodně zavlhčují uzavřený prostor, to vše musíte zvážit.

Zkuste se poradit v zahradnictví a důrazem na požadované.

162 +rucuk +rucuk | E-mail | 22. března 2009 v 20:48 | Reagovat

161-Děkuji za přehledný výklad. Jak tak na to koukám, myslím, že do zcela vyprázdněných a čistých truhlíků a květináčů pořídím potřebnou již připravenou půdu, podle květin, které si vyberu. Osvědčily se mi lid.zvané Gramofonky o))), převislé muškáty a jinak budu pěstovat bazalku zelenou, fialovou, petrželku, mátičku peprničku a pod. užitečné  rostlinky. Mě ani tak o tu vodu nejde, dešťovou bych musela nechat nachytat  u mladých a  přitáhnout si ji domů.

Věřím, že květinkám se věnuje vaše paní více než vy, ale jste ten typ (podle mých poznatků), který se v případě potřeby zajímá o vše a ví, kde to získat:o)))Díky.

163 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 23. března 2009 v 21:43 | Reagovat

Dobrý večer paní Ruženo.

Děkuji za zajímavý email o té mamince bez rukou. Ukazoval jsem to vnukovi s vysvětlením, že byla kdysi doba, kdy maminky braly léky na uklidnění ( thaldomid ) a narodily se jim děti s deformovanýma ručičkama nebo bez nich a podobně i s nohama. Bohužel nerozumím anglicky ( tedy myslím , že je to uvedeno angličtinou ) a tak nevím jak k tomu poškození maminka přišla. Podle šikovnosti a délky prstů na nohou to vypadá na vrozenou ztrátu rukou. Je vidět, jak si s batoletem rozumí a dovede se o ně zčásti postarat.

Kdysi byl v Brně Bezruký Frantík, písař na stroji v nějaké advokátní kanceláři, lidé se tam jen hrnuli a měli z toho dobrý pocit, že ho tak podporují.

164 +rucuk +rucuk | E-mail | 24. března 2009 v 10:58 | Reagovat

Máte pravdu, je to zajímavé. Přece jsem ale postrádala tatínka toho dítěte. Ten to asi jen natáčel. Byla moc šikovná, ale normální dítě se dost hýbe, toto leželo opravdu klidně. V Německu byly přece takové  děti- nemohu si vzpomenout přesně, jak se jim říkalo: podle toho léku co braly maminky. Původ její deformace tam asi popsán nebyl. Musela bych si vzít slovník a znovu si to projít. Anglicky také neumím. Chodila jsem na francoužštinu, no a rusky ještě také umím dost.

165 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 24. března 2009 v 11:26 | Reagovat

Ta aféra s thalidomidem ( 1965 ), uklidňujícím léčivem, výrobkem německé chemičky, měla soudní dohru. Tisíce dětí s malými ručičkami, ale i nožičkami se rodily a nevědělo se proč.

Konečné zjištění, léčivo pravidelně konzumované v prvním trimestru ( třech měsících ) těhotenství, má za následek poškození plodu. Dětem se vyvinuly třeba  jen nehtíky na ramínkách. Maminky upadaly do těžkých depresí jen proto, že firma udělala testy na gravidních laboratorních myších a potkanech, které to nepoškozuje. Potom proběhly klinické testy na lidských dobrovolnících, ale nikoli v těhotenství.

Firma dost dlouho tutlala podezření a sváděla to na poválečnou kontaminovanou produkci potravin. Až nálezy z USA, kde proběhly testy na těhotných dobrovolnicích z černé populace, kdy  matky více dětí  podstoupily inseminaci se slibem, že poškozené plody podstoupí eutanazii, se věc jednoznačně potvrdila. Firma z Německa musila stáhnout z celého světa léčivo, vyplatit odškodnění. Ovšem zničené životy rodičů a deformované děti trvají dosud. Údajně v Německu jich bylo asi 60 tis. Další tisíce v Italii, Francii, Holandsku i Belgii. V USA asi 20 tis.

Osobně se domnívám, že bez nohou je to poškození snesitelnější, než bez rukou.

166 +rucuk +rucuk | E-mail | 24. března 2009 v 15:22 | Reagovat

165- Byl to Contergan- conterganový syndrom se to nazývalo. Bylo to, jak jste psal. Od té doby jsou dělány mnohem pečlivější testy u všech uklidňujících léků. Nevím, jak kdo, ale nikdy bych byla nebrala žádné prášky v těhotenství ani v době kojení. Jsou stejně návykové jako prášky na spaní a ost. sedativa, takže raději ne:O))) A s tím, že je lepší mít ruce než nohy souhlasím.

167 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 24. března 2009 v 19:14 | Reagovat

166 rucuk

Měli jsme v roce 1964 jednu a na podzim 1965 druhou dceru.

Tehdy to byla živá věc, hodně jsme se o to se ženou zajímali.

Dodnes si neumím představit, co to pro ty maminky musilo být. Útlé mládí zažily v krytech válečného bombardování, později v těžkých podmínkách poválečné obnovy ve většině zemí s lístky a mizerným ošacením. Konečně mohly jakž takž, vstoupit do života ( i chlapců na ženění bylo méně ). Do pracně stvořeného domova nakonec ty, co měly nějaký peníz na Contergan, přivedly zdeformované novorozeně. To bylo něco obludného. Byly vraždy novorozenců a sebevraždy matek. Rozpad manželství a živoření s mrzáčkem, nejméně do doby vysouzeného odškodnění.

168 matka matka | 25. března 2009 v 10:39 | Reagovat

A k čemu byl ten lék? Proč ho tolik žen užívalo? To měly tak obrovské potíže, že léky brát musely?

Já měla svá těhotenství udržovaná, takže jsem léky, injekce, kapačky,... také byla nucena (i k ležení) užívat.

No a to pak musím věřit doktorovi a výrobcům léků, že mne, nebo mé děti nepoškodily.

Jenže jak výše píšete, mnoho žen bylo jiným lékem poškozeno. Toto dělají lidé lidem. Vědomě, pro zisk.

Před tímto nás zachrání regulační poplatky? Jak může např. žena zregulovat nezregulovatelné? Je to zrůdnost tento systém ? Jak to laik ovlivní? Včetně celého potravního řetězce, kvality životního prostředí,...

169 +rucuk +rucuk | E-mail | 25. března 2009 v 17:14 | Reagovat

No, k tomu mám jeden malý poznatek, k tomu zisku. Muž musí denně kapat do očí kapky, za které ,,minule" doplácel 190,- Kč a dnes již doplácel  zcela za stejné- jen na krabičce byla barva podkladová tmavší, veškeré písmo stejné, i výrobce - 235,-Kč + poplatek 3O. Tak nevíme proč. Kam jde to zvýšení. Bylo to ve stejné lékárně. No nic, to je jen kapka v moři. Mast na klouby, Anopyrin k tomu a hned bylo přes 400 Kč. Nedovedu si moc představit, že bych ještě já potřebovala všechny ty léky jako on a mnoho jiných lidí.

170 matka matka | 25. března 2009 v 18:07 | Reagovat

Přitom lékárny myslím, musí o ten regulační poplatek snížit cenu léků. Pokud tak i ta Vaše lékárna (chce se mi velmi říci lekárna, protože lekají lidi cenami) zachovala, zdražil výrobce, či distributor léků.

Ostatně mám tu zkušenost, že léky dříve kupované jsou dnes třeba za stejnou cenu, ale v krabičce je jen 1/3 tablet, oproti dřívějšímu balení. To by značilo, že zdražují výrobci.

Zdraví je prostě pro ně dobrý kšeft. A teď si vemte, které léky Vás skutečně vyléčí a které Vás jen učiní na sobě závislou. Je to záměr? Nevyléčit a získat zákazníky? Nechápu.

171 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 25. března 2009 v 19:01 | Reagovat

Ráno jdu na preventivní prohlídku k obvodnímu. Minulý čtvrtek jsem byl na prohlídce pro řidiče za 350.-Kč. Zítra doktor opíše údaje, přidá elektrokardiograf, moč, kartičku se stolicí a jsou bodíky doma zas.

Odtud jdu k zubaři, nasadit na pevno ( doufám ) dříve uvolněný a provizorně vložený můstek a zase to bude nejmíň 300.-. Tak důchodci "hrabou" pod sebe.

172 matka matka | 25. března 2009 v 19:12 | Reagovat

No a teď si vemte, že se může stát, že se v krvi obvodnímu něco nebude líbit, odebere kontrolní vzorek. Pak Vás pošle na další odborné vyšetření, kde krev znova odeberou, protože..... No a nové třeba již předoperační vyšetření provedou oba dva a špitál potřetí, protože... Víte, kolik stojí zdravotní pojišťovnu jeden odběr krve? Já ne. Tipla bych si minimálně 1000,- Kč, pokud je speciálnější. A vemte si, kolikrát "Vás" v mém komentáři  "cedili". A odmítněte platit, že ano.

173 +rucuk +rucuk | E-mail | 25. března 2009 v 21:19 | Reagovat

172- Je pravda, že nevíte co platit dříve, ale   pokud proděláte nějakou operaci, za ten rok stoupne čerpání prostředků ze zdrav..pojišťovny hodně. Je možno požádat o přehled čerpání za min. rok a můžete porovnat, co je uvedeno ve výkazu a jaké ceny tam jsou. Myslím, že je skoro lépe to někdy nevědět.

174 matka matka | 25. března 2009 v 23:52 | Reagovat

Jistě, lépe nevědět.

Jenže kolik takových zbytečných výkonů lékaři provedou a naúčtují?

Já tvrdím, že v systému je peněz dost, jen je oprávněně a řádně užívat, bylo by pro všechny dost i bez všelijakých zatěžujících regulačních poplatků.

Ovšem kde také není řádná kontrola, se nic nezmění. Vše je dovoleno. Jedinec to nezmění.

175 +rucuk +rucuk | E-mail | 26. března 2009 v 11:05 | Reagovat

matko, jak může být řádná kontrola, když ministři hl. ve zdravotnictví se mění jako spodní prádlo, změní i své pracovníky  a  ti než se se  vším seznámí a mohou řádně konat svou práci, jsou zase vyměněni.  Do prkýnka už s tím...O(((

176 matka matka | 26. března 2009 v 14:28 | Reagovat

Možná je tam i vzájemná vydíratelnost. Zdravotní pojišťovna si postaví předražený barák, ... doktoři účtují "tuplované" a neúměrné výkony, výrobci léků poskytují za prodej léků provizi,... a veze se to všechno. Nikdo neví, kdo má koho kontrolovat, zvlášt když vůle není.

Nu, uvidíme. Já jedu na víkend pryč, nebudou tam počítače, televize, ani rádio, mobily vypneme, a ... prostě bude v lese na samotě pohoda :-)

177 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 26. března 2009 v 15:52 | Reagovat

Dobré odpoledne.

Jak jsem předpokládal, na prohlídce se část z dřívějška opíše, jedna zkumavka s močí, druhá s krví a testovací kartička na střevní krvácení, elektrokardiogram, pohmat poklep a zdrávi byli, jedli pili.

Odtud k zubaři, vzal tu zubní sbíječku, zarachotil kolem můstku, vyplivl jsem ssuť jak z paneláku, pak se vrtalo, kontroloval ( dával ten můstek před 10 lety ) kanálky v kořenech stoliček, pak na rengen, znovu dobrousit, otisk na výplně, cement a můstek do 9.4. Zasviněný jsem byl až hrůza, opíchal to a ořezal dáseň, k tomu modrou otiskovou hmotu a bílé drtiny ze zubů a s cementu. Vyplivoval a vyplachoval jsem celou trikolóru. Příště donést 500.-Kč. Jak to bude s můstkem se teprve uvidí.

Ten rachot z ordinace vyděsil lidi v čekárně ( byl jsem tam hodinu ) a divili se, že odcházím se smíchem ( vůbec to nebolelo, ale bylo to hlučné a protivné ).

178 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 26. března 2009 v 15:59 | Reagovat

Díval jsem se na tu vřavu na blogu o "bolševismu ve Sněmovně". To je věc, herci ( pardon poslanci ) si vynadají, udělají schválnosti a lidi to berou jako věc života a smrti.

Asi by to chtělo zastavit plyn nebo něco takového a hned by byla jednota.

Uvidíme, jak se vyvede návštěva pres. Obamy, co mu Havel předvede ( Clinton si zahrál na saxík v klubu a zlinkoval se parádně ). Legrace bude, až přijde Obama jako  kdysi Josef II. na Hrad a nikdo ho nepozná a nepřivítá ( pokud se mu povede zdrhnout ochrance ).

179 +rucuk +rucuk | E-mail | 26. března 2009 v 19:03 | Reagovat

Tedy Ivane, vy jste ale zlomyslník. To byste mu chudáčkovi přál? Vždyť to s ním je stejně všechno komedie. Jen aby se zavděčili patronům. Hlavně ať se mu nic nestane, to by bylo tóčo. Těch ostud už bylo dost.

180 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 26. března 2009 v 21:25 | Reagovat

179 rucuk

Nemyslím, že je v mojí poznámce něco zlomyslného.

Mám neodbytný dojem, že Obama byl vybrán za obětního beránka krize, způsobené republikány a jejich politikou.

Pokud bude "šlapat" brázdou, nic mu nehrozí. Domnívám se důvodně, že po včerejší Topolánkově ( mimochodem správné předpovědi o americkém řešení fin, krize ) akci v EU se ukáže, co v Obamovi je. Jestli se nechá postrkovat nebo si zahraje napřed na  turistu a teprve potom na státníka, aby ukázal pánům zdejšího krtince, jak je vnímá ( jako lidský kolorit ). Možná dá přednost slušnosti a nic se nestane nebo zahraje na strunu přehlíživosti a pantáti se budou předhánět v podlézavosti, šaškováním u letadla. To brzy uvidíme. Pokud dá přednost Havlovi před ostatními, bude to na doporučení Albrichtové a Clintona. Radar bude tím pádem v troubě.

181 +rucuk +rucuk | E-mail | 26. března 2009 v 22:32 | Reagovat

180- Nemyslela jsem to ve zlém, spíše v žertu, že jste zlomyslník- co si budeme vykládat. Díky býv.prezidentovi USA nemá ve světě pozici oblíbeného patrona- jak kde, že? Ale mám teď pocit, že jsme nějak tou politikou zahlceni a přiznám se, otráveni více než jindy.

Jestli to nebude tím nemilým počasím. Když vysvitne sluníčko, člověk by hned lezl na okna, čistil, pral záclony,,, počkám na ,,zítra"  dám se do toho a ouvej, ráno poprašek sněhu. Je to prostě k zlosti. Do ničeho se vám nechce, konec měsíce se blíží, za pár dní tu budou Velikonoce a pro majitele polí , luk, zahrad hromada práce naráz... No, u nás to nehrozí, ale jsou jiné věci... Tak už si připravujte téma - prožitků ze svátků velikonočních. Příhod z různých šmekustrů by se určitě našlo dost. V dubnové Kavárničce bude místa dost....

Jo a nám ten náš radárek na cukr slouží dobře- mě tedy stačí:o))))

182 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 28. března 2009 v 13:42 | Reagovat

Dnes je tady 16C, polojasno, skoro bezvětří. Křičel tu bažantí kohoutek!!! Jdu ven něco dělat.

183 +rucuk +rucuk | E-mail | 28. března 2009 v 14:42 | Reagovat

182- máte recht, já jsem zase hned zrána ,,kultivovala" část květin v květináčích. Tak jsem zvědavá, jak budou prospívat. Domlouvala jsem jim:O))), tak snad porostou. Tady je pod mrakem.

Mám připravenu Kavárničku na duben, měly by to zveřejnit 1.4. v 00,01 hod., takže do té doby už si chystejte nějaké povídání , ano? Takové ty návštěvy velikonoční mohou končit jako v té písničce, kterou jsem myslím uváděla ke článku - Pamatujete si texty-

Chlapci Kunovjané, kde vy máte stárka, běžte se podívat, pije vodu z jarka. Chlapci Kunovjané, kde máte druhého, bežte se podívat, leží vedle něho.....

Jarek je jarní potůček z tajícího sněhu, že? Zdravím všechny,kteří vydrželi číst všechny komentáře této Kavárničky. Pěkný víkend přeji a těším se na shledanou...

184 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 29. března 2009 v 11:51 | Reagovat

183 rucuk

Járek se v naší oblasti říká pramínku, který se plouží víceméně celoročně mezi poli. Hodně těch járků začíná výtokem odvodňovacích drenáží z polí. V posledních desetiletích ale vysýchají. Odvodnění nemá co odvádět, menší srážky, uježděné pozemky a jetelotravní kultury nepropustí vodu do hloubky, nevytvoří se rezerva v nasáknutí půdy. Voda odteče s jarním táním nebo s bouřkovými srážkami hned a oblast zanedlouho trpí suchem. Byly doby, že okolo těch zatracených járků bylo dost nebezpečné jezdit. Jednou jsem v létě zapadl kombajnem, že jsem ho musil, až za dva dna vykopat. Jindy na stejném poli, mi propadl do bahna pluh a tahal jsem ho půl dne na 50 m laně pásovým traktorem. To nemluvím o náklaďácích se zrním, které po zapadení musili přeložit na několikrát. Vypadalo to dobře, v járku troška vody, ale stačila ucpaná drenážní trubka ( stářím se prolomila ) a byl tanec.

185 +rucuk +rucuk | E-mail | 29. března 2009 v 14:47 | Reagovat

184- No vidíte, do písničky se dostal. Lepší tedy bylo, když vedle jarka chlapci opilí leželi, než tahat nářadí z bláta...

186 +rucuk +rucuk | E-mail | 29. března 2009 v 14:53 | Reagovat

Tak tu březnovou kavárničku trochu ,,osmutním". Vím, že lidé umírají ani o nich nevíme, ale dnes zemřel pedagog naší vnučky Miroslav Moravec, herec a dabér, kterého snad všichni někdy viděli hrát, či slyšeli jeho sonorní hlas v dabingu. Byl to prý navíc příjemný člověk i ke kolegům a žákům. Tak jsem dala do záhlaví svého blogu aspoň na den, dva pro vzpomínku jeho fota.

187 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 29. března 2009 v 20:34 | Reagovat

186 rucuk

Je to o to smutnější, že zubatá vybírá hodně blízko z našich řad. Člověk si to nepřipouští, stále se zdá dost času na nemoci, na hůl nebo vozík a najednou, jakoby z ničeho nic a písnička má konec. Škoda oblíbeného herce.

188 +rucuk +rucuk | E-mail | 29. března 2009 v 21:44 | Reagovat

187- No právě, muž bude v létě mít tolik co pan Moravec. Vnučka byla mezi  jeho studenty pozvanými na oslavy  70.narozenin, říkala, že nebyl vůbec namyšlený, byl prima,  jak ve škole, tak ve společnosti. No, také dost kouřil- teď už  ke konci asi ne, ale určitě to přispělo k propuknutí té nemoci. Mám ale pocit, že i paní Zavadská, která prý ho nahradí kouří. Snad přestane, když viděla jak to končí.

189 Ella Ella | 31. března 2009 v 13:30 | Reagovat

Jdu na poslední chvilku :-)))) než Ruženka vyhlásí zavíračku v březnové kavárničce, aspoň jednou pozdravit. Všechno jsem průběžně pročítala a bylo mi tu v koutku dobře.

190 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 31. března 2009 v 14:01 | Reagovat

Dobré odpoledne.

Tak na to kulaté číslo příspěvků!

Snaha byla, v žebříčku to také bylo, takže tržba v dnešní "mizerii" rozhodně není špatná. Když vydržíme, vice utržíme. Ať se paní Ruženě daří.

191 +rucuk +rucuk | E-mail | 31. března 2009 v 14:31 | Reagovat

Loučím se s vámi , moji drazí kamarádi, (i kamarádky), loučím se s vámi, na shledanou...... v dubnové Kavárničce. Počítám, že tam už se tak psát moc nebude, ovlivní to počasí, více práce venku, vycházky. Snad se chvíle najde a kdo bude chtít k nám zajde:o)))))) Za dosavadní přízeň díky a hlavně za příspěvky, zajímavé povídání...

192 matka matka | 31. března 2009 v 19:10 | Reagovat

Na moc blogů už chodit nemohu, u Vás se občas zastavím :-)

193 +rucuk +rucuk | E-mail | 1. dubna 2009 v 21:32 | Reagovat

Budete vždy s radostí vítána.  Přeji hlavně zdraví jak těla tak i ducha-  myslím tím, abyste prožívala již jen příjemné životní situace. Tak na shledanou v  další kavárničce. I jinde u článků.O))

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama



Jdeme spát, díky za návštěvu a na shledanou...

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx