Kam spěje naše školství?

12. prosince 2008 v 11:42 | Ruža z Moravy |  lidé kolem nás

Dnes mě upoutal článek v Novinkách o tom, že jsme klesli, tedy žáci hlavně 5. a 8. tříd ve znalostech. V r. 1995 prý byli ještě nadprůměrní, nyní jsou o hodně horší, než třeba děti asijských zemí, dokonce i některých evropských.



Hlavně v přírodních vědách a matematice. Můžeme poděkovat možná hlavně tomu, že děti nemají o tyto vědy zájem, raději si hrají počítačové hry, hlavně chlapci, děvčata aspoň trochu více čtou.



Také je prý alarmující snížený zájem o studium na vysokých školách. Je větší zájem o střední i odborné školy.



Není to tak dlouho, kdy byl velký nářek o zániku různých řemesel. S likvidací učilišť se snížil počet dobrých řemeslníků. Zájem je nejvíce o atraktivní řemesla - na př.automechanik a pod.


Naše školství prý bylo plné zbytečných informací pro žáky, ale že tím ztrácí na přehledu všeobecném a následně i odborném , když se vynechávají určité věci, či nevěnuje se jim dostatečná pozornost, o tom už nikdo neuvažoval.

Dobře, nelze učit podle starých osnov, ale jsou vědy, které se moc nemění a mezi ně patří matematika i přírodní vědy. Myslím základy, ne způsob vyučování.

K tomu by mohli říci své spíše pedagogové, kteří mají přehled o dřívější výuce a nynější.
Doporučuji, přečtěte si článek a svůj názor si již uděláte sami. Jsme na tom opravdu tak zle?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 caracola caracola | 12. prosince 2008 v 12:11 | Reagovat

Ano jsme na tom opravdu tak zle. Sešup školství od roku 1989 je více než zřejmý. Vzpomeňme jen na vyřazení matematiky z povinných maturitních předmětů. Hlas pedagogů k problému se omezuje jen na požadavek zvýšení platů. Vědomosti i kultura verbálního projevu maturantů jsou tristní a učitelé se bojí chodit do školy. O to lépe půjde tato málo vzdělaná společnost v budoucnosti ovládat.. Mám podezření ,že o to jde.

2 Paolo Paolo | 12. prosince 2008 v 12:41 | Reagovat

Tam, kam ostatně všechno.

3 ivana ivana | E-mail | Web | 12. prosince 2008 v 14:41 | Reagovat

jsem v pokušení odpovědět, ale ovládnu se :-(

4 Dara Dara | 12. prosince 2008 v 15:27 | Reagovat

3)

Já se k tomu raději taky nevyjadřuju. :-)

5 K&K K&K | 12. prosince 2008 v 15:30 | Reagovat

Kolik reforem školství jsme už zažili. V dnešní době s příchodem každého ministra pro potřebu "zviditilnit se" jedna reforma za druhou. A nikoho nezajímalo, jak to prospívá dětem. I ten zaváděný falešný humanizmus dělá svoje. A tak jak je vidět, výsledky se dostavují.

K3) Máte pravdu. Při tomto počtěníčku se člověk musí fakt hodně ovládat.

6 kladivo na voly kladivo na voly | E-mail | 12. prosince 2008 v 15:30 | Reagovat

a kdo za to vše může???

7 kelišová kelišová | E-mail | 12. prosince 2008 v 15:32 | Reagovat

školství..mládež???   jdu blejt velebnosti...........

8 M.anon M.anon | 12. prosince 2008 v 15:38 | Reagovat

Také se nemohu vyjádřit, protože by to byl článek na dvě stránky. Vždyť se stačí podívat kamkoliv na veřejné portály, ať jsou to diskuze pod zprávami z novinek či na různé chaty. A to mnozí píši, že jsou vysokoškoláci... když jsem párkrát naivně vyjádřila údiv, že vysokoškolák nadělá v jednoduchých větách tolik chyb, byla jsem poučena, že jde o obsah nikoliv formu. Ovšem já jsem toho názoru, že sebelepší obsah je ztracen, když forma je "pod psa". Co myslíte ...upoutalo by vás třeba vyznání : Myluji tě?? :-)))))

9 rucuk rucuk | E-mail | 12. prosince 2008 v 15:50 | Reagovat

-8- to bych se nenápadně vytratila. Když jsme psali slohové práce, známkovalo se 1/2 a pod. Sloh / správnost.  Odbourali to? Stačilo, abych ve slohu vynechala čárku před když, ale, a pod. a už jsem dostala 1/2. Na vyšším stupni. Na základní  za příp.hrubku.  Ale vycvičili nás.

10 Standa Standa | E-mail | 12. prosince 2008 v 15:55 | Reagovat

Naše školství má velké nedostatky ve výuce dějepisu, vlastivědy . Děti se téměř neučí nic o historické zemi Moravě a také o její historii! Kromě krátké zmínky o Velké Moravě se vlastně učí jen dějiny Čech a světové dějiny. Proč se děti neučí o dlouhém období MARKRABSTVÍ MORAVSKÉHO, o stavovské Moravě nebo také o zemi Moravskoslezské,kterou zlikvidovali až v roce 1949 komunisté  protiprávním aktem, který v roce 1990 odsoudila ČNR a také FS a zároveň ho nazvaly tyto instituce zločinem komunismu! Morava je historická země a zaslouží si při výuce pozornost stejnou jako Čechy!

11 rucuk rucuk | E-mail | 12. prosince 2008 v 16:04 | Reagovat

lO-Ono došlo k přepracování dějepisu v duchu této doby, tak se není co divit. V důsledné snaze odstranit vše bývalé, vynechají i podstatné neměnné věci. Dějiny se nemění, ale jen jejich výklad. Navíc se klade větší důraz na výuku cizích jazyků a na češtinu není čas. Nic proti jazykům, dříve se také učily - myslím v předminulém i minulém století, ale v češtině byl nejen pravopis, ale i krasopis, úprava a vše se muselo stihnout. Čím se mozek méně namáhá, tím víc zakrňuje. Možná děti ovládají počítač, internet, mobily, digitální fotoaparáty, kamery a pod., ale napsat pěkně souvislou a pravopisně správnou větu je pro ně dilema.

12 Sidonie Sidonie | E-mail | Web | 12. prosince 2008 v 17:19 | Reagovat

Matematika je královna věd - to slýchám pořád. Ale kdy konečně někdo pochopí, že někomu matika prostě nejde? Že ještě zvládne +, -, x, :, nějakou tu rovnici o dvou neznámých a s nápovědou objemy a obsahy a proceta, ale kvadratické rovnice nebo logarismy už jsou nad jeho pochopení (a potřeby)? Proč se pořád snaží vecpat matiku do maturity? Přijde mi to zbytečné!

Jinak by se právě onen nezájem dětí o přírodní vědy mohl vysvětlit částečně i neustálým zdůrazňováním, jak důležité tyto vědy jsou a že jsou pro život nezbytné. Ano, ale základy! Jenže když se část učiva přesunula z osnov středních škol na základní a na středních berou to, co by měli brát na VŠ, tak se není co divit.

Jinak s alarmujícím úpadkem v češtině i té základní matematice souhlasím - mělo by se přehodnotit, které předměty jsou skutečně důležité a které jsou doslova jenom "ulejvárny"...

13 rucuk rucuk | E-mail | 12. prosince 2008 v 17:42 | Reagovat

Matematika každému nejde, to je pravda, ale zjistila jsem, že to chce cvik- myslím v těch základních úkonech potřebných pro život. Když jsem používala v kanceláři kalkulačku, tak jsem sečítala kolikrát i dvě až tři položky, automaticky a pak mi sečítání zpaměti moc nešlo.

Stačilo pak 16 let v prodejně, kde bylo rychlejší sečítat položky ,,hubou" a šlo mi to i s halíři jak po másle. Případná kontrola při více položkách na kalkulačce byla pomalejší a nespolehlivější. Ještě teď při nákupu předem spočítám nákup a pokladní se někdy diví, že jí to řeknu předem. Mám svou metodu, no.

14 misak misak | E-mail | 12. prosince 2008 v 18:59 | Reagovat

ale můj syn už umí i blanokřídlé

15 Ondřej Melkes Ondřej Melkes | E-mail | 12. prosince 2008 v 19:32 | Reagovat

[12] Sidonie,

Matematika je královna věd a to co se na střední učí jsou pouhé základy. A pokud ty základy dělají tak velké problémy, tak je čas si položit následující otázku: Je dobré aby člověk co neumí základní matiku měl maturitu?

Podle mého názoru ne. K čemu ji vlastně potřebuje? Pokud totiž kdokoli chce studovat vysokou školu, tak by měl mít základy matematiky a především logiky.

Co se týče urovně celého školství, tak ta je čím dál hořší, na děti jsou kladeny menší a menší nároky a roste pomalu národ nevzdělanců. Jak to změnit je celkem jednoduché, ale je otázka zda to chceme změnit?

16 lahny lahny | 12. prosince 2008 v 20:26 | Reagovat

Všichni ministři po revoluci říkali, že se nemá teď učit biflovat, ale VĚDĚT KDE TO NAJÍT.A podle toho to asi teď vypadá.Každý sice ví, kde to má hledat, ale v praxi, při psaní  článků to nepoužívají(viz články na internetu,NOVINKÁCH, AHA ,BLOGY a různé jiné články od nynějších absolventů škol).A když tomu přispěvateli do diskuze napíšete, že tam má chybu, tak odpoví, že s formou obsahu to nesouvisí.A proto se není co divit až jednou ředitel nějaké firmy se nebude umět ani písemně vyjádřit.

17 rucuk rucuk | E-mail | 12. prosince 2008 v 22:00 | Reagovat

16- Na co jsou placení poradci, mluvčí?  Stává se, že ani  ten mluvčí to nemá nějak srovnané, spíš jako by překládal bez úpravy cizí jazyk do češtiny. Chybička se vloudí, ale nesmí to být pravidlem v každé větě.

18 M.anon M.anon | 12. prosince 2008 v 23:17 | Reagovat

16- přesně o tom jsem psala ve svém příspěvku, pokud má někdo v jednoduché větě tři hrubky, nemohu ho brát vážně ani kdyby hlásal kdovíjaké pravdy, prostě to neberu. A je mi úplně jedno jestli ví, kde najít Pravidla pravopisu :-))

-17) Růženko, samozřejmě, že chybička se vloudí, od toho jsme lidé...ale to je něco jiného, však víte :-)

19 Hunter Hunter | 13. prosince 2008 v 0:05 | Reagovat

[15] Stále nechápu, proč mají někteří tak neukojitelnou potřebu studenta hodnotit podle úrovně matematiky. Docela by mě zajímalo, na co by studentovi v humanitním oboru byly derivace, komplexní čísla nebo planimetrie. Logika nerovná se středoškolská matematika, to si je třeba uvědomit.

Podle mě jsou zase důležité například dějiny, ekonomie, sociologie nebo alespoň základy psychologie. Když jsem slyšel od jedné zdravotní sestry jako reakci do jednoho hovoru větu "oni ještě existujou židi?", tak jsem si málem sednul na zem. Přesto, nikdo není do maturity z kupř. dějepisu nucen.

Každý má na důležitost určitých oborů jiný názor. Proto je podle mého správné, aby měl každý na výběr. Krom jistě českého jazyka. Ten už nějakou dobu k naší republice tak nějak patří :)

Ptám se tedy, proč by měla být zrovna matematika povinná?

20 Sidonie Sidonie | E-mail | Web | 13. prosince 2008 v 9:28 | Reagovat

To 15:

Napsal to už Hunter v příspěvku č. 19 - na co by bylo ono učivo studentům humanitních oborů? Sama čtvrtým rokem studuju humanitní obor a za celou tu dobu jsem potřebovala akorát základní poetní operace = +, -, x, :, / a procenta. Jinak je nám matika k ničemu...

Mnohem víc je pro nás důležité právo, psychologie a podobné. Z matiky ať maturujou ti, co jdou na MATFYZ a technické obory, kde je potřeba. Ostatním ji nemá cenu nutit.

To 19:

Děkuji za postřeh - plně  sním souhlasím - matika je na humanitních vědách na nic... S tou zdravotní sestrou - možná to nebyl výsledek vzdělávacího systému, ale osobní nevědomost...

21 Lenka Lenka | Web | 13. prosince 2008 v 10:25 | Reagovat

Také je prý alarmující snížený zájem o studium na vysokých školách. Je větší zájem o střední i odborné školy.   ---)) zcela tomu věřím

22 hotentot hotentot | 13. prosince 2008 v 11:04 | Reagovat

18 lesní vrah měl IQ 150 manon ,ten chyby nedělal .To by bylo rande:-)

23 M.anon M.anon | 13. prosince 2008 v 11:23 | Reagovat

22) hotentot...brrrrr, no, by byste mi přál :-) Ale dobře mi tak, sama jsem si o to řekla :-))  Ono se sice říká, "kdo se bojí, nesmí do lesa" ale já pro jistotu do lesa jen s obrovským NO :-))

24 rucuk rucuk | E-mail | 13. prosince 2008 v 18:39 | Reagovat

23- stojím  si asi na vedení - do lesa s velkým  -čím-?

25 lahny lahny | 14. prosince 2008 v 11:41 | Reagovat

pro 24

odpovím za Manon.Já jsem to pochopil jako Německým Ovčákem.Schválně píšu začáteční velká, protože ve vzorníku psů je zkratka psaná velkými písmeny.My, co jsme pejskaři, tak jsme to pochopili hned co znamená ta zkratka.

26 rucuk rucuk | E-mail | 14. prosince 2008 v 12:05 | Reagovat

-23 a 25 - Tak to se omlouvám, pejsky mám sice ráda, ale do paneláku  jsem ho nechtěla- pejsek po bratrovi byl u jeho dcery a dlouho nepřežil. Pořád na bratra čekal... Tak máme kočičku, ta by si snad zvykla i u našeho syna, kdyby něco. Německý ovčák je krásný pes, ale chce to domek se zahradou a dvorkem, ne?

27 Pavel Pavel | 14. prosince 2008 v 16:04 | Reagovat

to Hunter: Ano, logika není středoškolská matematika. Nicméně matematická logika je základním oborem matematiky. Kdo neovládá exaktní matematickou logiku, nemůže mluvit o tom, že je schopen myslet logicky.

Asi se moc nevyznáte, tak dodávám, že vámi zmiňovaná studia se bez matematiky skutečně neobejdou, tedy vyjma historických oborů by neměla. Ekonomie je na mateatice postavená, sociologické studie se neobejdou ani omylem bez statistiky a psychologové mají (tedy alespoň na jednooborovém studiu psychologie na FF UK) dvousemestrální přednášku ze statistiky. Používají-li standardizované metody a chtějí-li alespoň trochu porozumět jejich vývoji a umět je správně používat, potřebují umět základy statistiky. Podle mě by ovšem i historikové měli umět myslet.

Ulevování studentům ve znalostech matematiky se projeví v úrovni myšlení. Nejde o to, že by každý musel znát větu o imlicitních funkcích, ale každý by měl získat schopnost jí porozumět, když si jí přečte. Já jako matematik a ekonom taé nepotřebuji vědět, kdo byl prvním českým králem a kdy začala druhá světová válka, ale považuji to tak nějak za všeobecný přehled, který by měl být vlastní každému českému občanovi se středoškolským vzděláním. Nemusíte-li vy se učit středoškolskou matematiku s odkazem na to, že ji nepotřebujete, pak nevidím já důvod, proč bych se měl učit českou literaturu a nakonec ani pravopis. Za chvíli budou stejně všechno kontrolovat počítače, tak proč si dělat násilí, ne?

28 Pavel Pavel | 14. prosince 2008 v 16:08 | Reagovat

to Sidonie: Však si počkejte na to, až s tím Vaším vzděláním půjdete do praxe. Pak uvidíte, jak si trh cení lidí s neexaktním humanitním vzděláním. Sociální obory chrlí uchazeče o které ale nikdo nestojí protože ti, kteří jsou zvyklí myslet se konkrétní data vždy naučí, ale ti co jsou zvyklí šrotit konkrétní data se myslet už většinou naučí těžko. Lékaři se alespoň učí něco, co se tak rychle nemění, ale našprtejte se zákony a během dvou let se jich půlka změní.

29 Pavel Pavel | 14. prosince 2008 v 16:17 | Reagovat

to Ondřej Melkes: Máte naprostou pravdu. Ale neřekl bych, že to je u nás horší než jinde. Učím studenty řešit úlohy z mikrokonomie, což je matematicky vzato teorie množin, teroie výběru, nelineární optimalizace na kompaktu a teorie her a musím říci, že čeští studenti jsou na tom o poznání lépe, než studenti, které máme ze zahraničí na výměnných pobytech mezi univerzitami. Pochopitelně to není porovnatelný vzorek, ale to není ani výběr páťáků a osmáků z "náhodně" vybraných škol.

30 Pavel Pavel | 14. prosince 2008 v 16:21 | Reagovat

to Sidonie: Já chápu, že někomu matematika prostě nejde. Ale takový člověk pak prostě nemůže mít všeobecné středoškolské vzdělání. Každému taky nejde studium čínštiny no a tak jí taky ne každý vystuduje. Je to prosté. Když jste hloupá, nemůžete jít chtít dělat Einsteina na Sorbonu.

31 Pavel Pavel | 14. prosince 2008 v 16:26 | Reagovat

to Rucuk: Milá paní, ale Vy jste zaspala dobu. Dnes po Vás nikdo nebude chtít napsat krasopisnou větu, dnes jde o to umět pracovat s informacemi, s daty a umět je správně a rychle zpracovávat.

32 Pavel Pavel | 14. prosince 2008 v 16:29 | Reagovat

to Standa: Ano, to je opravdu dnes velmi důležité, učit se o Velké Moravě a Markrabství Moravském. Skoro tak důležité jako učit se kolik tykadel má Delfín Tasmánský. S tím se setkává člověk každý den a nevědět takovéhle základy, tak bude všude za blbce. Mimochodem, víte jestli je rok, v němž se stal Karel IV markrabětem moravským dělitelný třemi?

33 rucuk rucuk | E-mail | 14. prosince 2008 v 18:30 | Reagovat

to Pavel- možná jsem dobu zaspala, ale stejně mě nepřesvědčíte o zbytečnosti umět správně a čitelně - nemusí to být krasopis- psát svým mateřským jazykem. Pokud nebudou v provozu počítače a nebude po ruce ani psací stroj,  informace musíte nějak předat. Kdo se věnuje práci s informacemi, zpracování dat, ten to musí vystudovat a každý na to není.  Mě matematika bavila a ani na gymnáziu- tehdy SVVŠ- jsem neměla horší známku než dvojku. Měli jsme dobré kantory, uměli pomoci, když to někdo málo chápal. Na ekonomické nástavbě bychom bez počítání také neuspěli.

Správně psát a umět se vyjadřovat - to je také obrázek schopností člověka. I náš matematik byl v tom dobrý a věřím, podle vašeho  psaní, že vám to  potíže  také nečiní.

Jinak, jsem velmi ráda, že dovedete všem tak vysvětlit potřebu matematiky  ve všeobecném vzdělání.

34 matka matka | 14. prosince 2008 v 19:15 | Reagovat

[30] Pavel, 14.12.2008 16:21

.... chápu, že někomu matematika prostě nejde. ....

-nemá tedy pro matematiku nadání.  A já se ptám, je možné nadání nahradit pílí - dřinou, počítáním mnoha příkladů?

35 Ondřej Melkes Ondřej Melkes | E-mail | 14. prosince 2008 v 20:40 | Reagovat

to Pavel:

díky za odpověď na připomínky, asi bych to lépe nezformuloval.

K úrovni českých studentů: je pravda že se každý setkáváme s jiným vzorkem studentů. Před necelým rokem jsem aktivněji doučoval matematiku a informatiku pro střední a základní školu. Bohužel s chápaním a totálními mezerami ve vzdělání těchto lidí byl velký problém. Například pokud student střední školy zaměřené na informatiku má problém popsat algoritmus na záměnu dvou čísel, případně řešení rovnice o jedné neznámé, tak je to docela problém.  A co vím, tak se situace o mnoho nelepší. Bohužel.  Na druhé straně, doučování nehledají lidé nadaní a průměrní, proto je můj pohled nutně zkreslený.

K maturitě a povinným předmětům: podle mě by bylo vhodnější než ubrání povinných předmětů u maturity bylo lepší spíše přidání.  Povinné předměty by měli být: Český jazyk a literatura, matematika a kombinace filozofie a historie. Takto koncipovaná zkouška by prověřila všestranost maturanta a to by měl být hlavní cíl, dle mého.

36 Ondřej Melkes Ondřej Melkes | E-mail | 14. prosince 2008 v 20:45 | Reagovat

[34] matka, 14.12.2008 19:15

nadání je možné nahradit pilí, stačí se podívat na japonce a jejich umění rychlopočítání s počítadlem. Rychlost sečítaní deseti desetimístných čísel se pohybuje kolem dvou vteřin. Lepší otázka je, zda je to nutné a potřebné?

37 matka matka | 14. prosince 2008 v 21:21 | Reagovat

36 Ondřej Melkes

Právě o tom pochybuji, protože dceru ta jednička z matematiky stojí nesmírné úsilí a lumen na matematiku opravdu není. Ale kantor si ji kvůli její píli nemůže vynachválit. Dolů prý může jít vždy. A ona se o střední škole rozhodovala sama. Takže dře. Nejen v matematice. No, uvidíme. Profesor  z matematiky je dobrý. A ona je podobná jako já v tom, že si potřebuje i kantorům získat vztah. Podvědomě hledá zájem, slušné zacházení,... A když se jí ho dostane, velmi jí to pomáhá. Kdesi u lukyna jsem Vám na Váš komentář nechávala odpověď. Snad je správná.

38 Ondřej Melkes Ondřej Melkes | E-mail | 14. prosince 2008 v 22:16 | Reagovat

Škoda že nevím kde.. odpověď bych si rád přečetl, ale číst některé kecy z Hodíkova pera je síla i poprvé. Po druhé je to téměř smrtelné.

39 rucuk rucuk | E-mail | 14. prosince 2008 v 22:53 | Reagovat

-38- :-))

40 Lukee Lukee | Web | 15. prosince 2008 v 3:40 | Reagovat

[35] Ondřej Melkes: K čemu historie a filosofie? Nenapadá mě zbytečnější předmět než filosofie a co se týče historie — souhlasím, aby se každý historii na škole učil, poslechl si výklad a alespoň tušil, jak to bylo. Ale jsem proti zkoušení, zrovna historie je předmět, ze kterého když potřebujete něco vědět, tak si to zpravidla vygooglíte během několika sekund. Nechci tvořit studenty, kteří neví kdo byl Karel IV, ale zároveň mi přijde zbytečné, aby se učili byť jen jedno datum zpaměti. V 99 % případů si ho stejně za rok pamatovat nebudou.

Ještě bych ustoupil v novodobých dějinách naší zemičky — zhruba to 20. století. Bohužel toto období se zrovna na školách neučí VŮBEC (já nevím o nikom, kdo by se v normálních hodinách dějepisu dostal za Druhou světovou válku). Přičemž 20. století, hlavně období po Válce, mi přijde jako dost podstatné — určitě podstatnější než nějaká Mezopotámie…

41 Lukee Lukee | Web | 15. prosince 2008 v 3:49 | Reagovat

[12] Sidonie: „Jinak by se právě onen nezájem dětí o přírodní vědy mohl vysvětlit částečně i neustálým zdůrazňováním, jak důležité tyto vědy jsou a že jsou pro život nezbytné. Ano, ale základy!“

Nemyslím si, že jsou nutné jenom základy. Podle toho, co tak poslouchám, je matematika předmět, který se v nějaké podobě vyskytuje na nejvýše VŠ oborů. Tedy pokud půjdete na libovolnou VŠ, existuje slušná šance, že tam matematika bude. Dokonce i u předmětů, do kterých by to člověk neřekl. Naposledy mě překvapila biologie — měl jsem tam spolužáka. Biologie mu šla, ale vyletěl na matematice. A nedopadl takto jenom on.

Matematika prostě JE královna věd a vychází z ní nemalá část dalších oborů, to je prostě fakt. Nenapadá mě jiný (školní) předmět, který by se v praxi využívat tak jako matematika (češtinu nepočítám, to je specifický případ).

42 Lukee Lukee | Web | 15. prosince 2008 v 4:03 | Reagovat

[19] Hunter: „Stále nechápu, proč mají někteří tak neukojitelnou potřebu studenta hodnotit podle úrovně matematiky. Docela by mě zajímalo, na co by studentovi v humanitním oboru byly derivace, komplexní čísla nebo planimetrie.“

Ona se taky nabízí otázka, k čemu nám vlastně jsou humanisti 8-). Přijde mi logické, že lidé hodnotí studenty podle úrovně znalostí matematiky. Pokud zvládá dobře matematiku, může se pak dát třeba — co já vím — na fyziku a vymyslet nadsvětelný pohon :-). Co může člověk (tak zásadního!) udělat, když vystuduje filosofii? Politologii? Který humanista opravdu nějakým zásadním způsobem změnil svět k lepšímu? Já dávám do placu třeba T. B. Lee, který před dvaceti lety vymyslel Internet. Byl to fyzik.

(A chtěl bych příklad z nějakého typického humastického oboru, ne například politika či obdoby. Ti jistě několikrát změnili svět, ale politika není zrovna typický humanitní „obor“.)

43 Lukee Lukee | Web | 15. prosince 2008 v 4:12 | Reagovat

[20] Sidonie: Součást základního vzdělání na obecném gymnáziu by měla být i matematika, protože na matematiku můžete zkrátka narazit všude. Někdo narazí, někdo ne, ale určitě můžete na matematiku (v zaměstnání) v budoucnu narazit spíše než třeba na historii. Nenapadá mě zrovna nikdo, kdo by ke svému zaměstnání náhle začal nutně potřeboval historii nebo třeba biologii. Znám několik lidí, kteří přešli do jiného zaměstnání (nebo podstoupili nějaké povýšení apod.) a najednou tu matematiku začali potřebovat. Tu základy statistiky, támhle nějaké výpočty v mapách… Už i na maticové počty (lineární algebra) se mě někdo ptal. Jeden biolog po mně dnes chtěl spočítat logaritmickou rovnici…

44 matka matka | 15. prosince 2008 v 7:39 | Reagovat

[38] Ondřej Melkes, E-mail, 14.12.2008 22:16

....Škoda že nevím kde....  prosincový článek "blogy na Novinkách"- můj komentář č. 81 - odpověď na Váš kom. č. 80.

Co se týká pana Hodíka - má prostě jiné zkušenosti, než  my. Až ho něco z našich zkušeností potká, pak se uvidí. A taky trochu frajeří. Ale je mlád, ledacos nemůže pochopit. My ano. I jeho mládí a hloupost. Stejně jako u svých dětí, i když vidíme, že si mnohdy život kazí, snad potřebují tuto zkušenost. To jen nás to bolí, že z toho bolem "umíráme."

45 rucuk rucuk | E-mail | 15. prosince 2008 v 10:15 | Reagovat

Měli jsme zřejmě výborné profesory, kteří uměli při vyúce poradit jak na to. Matematika nám nijak ,,nevadila" a dějepis jsme ovládali hlavně v datech a událostech stěžejních. Do dnes si vzpomínám, jak přišel profesor do hodiny dějepisu a řekl : 1620 - a někdo z nás, na koho ukázal odpověděl - bitva na Bílé Hoře, 1848- buržoazní revoluce, uznání Uherska jako rovnocenného partnera Rakouska,  úmrtí Mistra Jana Husa - 1415 v Kostnici, atd. atd. Dobrá rozcvička. Vyvolaný dostal vždy 3 otázky , profesor je hodnotil  jednotlivě a co převažovalo- dal známku. Nemusel jste vše vědět, ale všímal si toho, zda ,,něco" víte, poznal, zda jste jen zapomněli datum nebo o tom vůbec nic nevíte. Prostě nemyslel si, že podrobná znalost historie je pupek světa. V matematice zase chtěl profesor vědět, zda znáte smysl a postup, vzorce a pokud jste se spletli ve výpočtu byl mírný. Naše gymnázium mělo vždy dobrý zvuk a absolventi se na vysokých školách nepotýkali s matematikou, pokud vím. Průmyslováci prý na tom byli hůře.

46 Ondřej Melkes Ondřej Melkes | E-mail | 15. prosince 2008 v 22:26 | Reagovat

[44] matka, 15.12.2008 07:39:

K panu Hodíkovi bych jen řekl, že mladí neomlouvá. Aspoň to tak vidím z pohledu člověka, který je možná i mladší než on. I když se mohu mýlit a lukynovi může být méně, ale ne o mnoho.

47 matka matka | 15. prosince 2008 v 23:04 | Reagovat

46 Ondřej Melkes

Řeknu Vám to tak - všichni jste mi v jedno splynuli. Je mi naprosto jedno, "hovořím-li " zde s lukynem, Pavlem, Vámi,... snažím se v každém najít něco pozitivního. A Vy (nebo spíše pan Pavel) víte, že nikým, prostě nikým se do rohu zatlačit nenechám, pokud jsem přesvědčena, že jsem něco dobrého našla. Prostě mi za to stojí. I lukyno.

A nechci stavět na váhu, kdo pro mne má větší cenu. Prostě všichni mi postupně v jedno splývají. Co to znamená, jen někdo může pochopit. :-)

48 matka matka | 15. prosince 2008 v 23:06 | Reagovat

ještě 46 Ondřej Melkes

Ale nemám nic proti tomu, když mu virtuálně nalískáte. A on zase Vám. :-)

49 rucuk rucuk | E-mail | 16. prosince 2008 v 19:04 | Reagovat

To matka- no, no, no, není to nabádání k násilí? A není to trestné? Nakonec virtuální trest by to vyřešil :-)))

50 matka matka | 16. prosince 2008 v 20:03 | Reagovat

49 rucuk

Ne, to je jen virtuální lískání, či vískání, nebo výskání, někdy i vřískání. :-) Ale každý z nás je zde tak trochu lískán. :-)

Ostatně na Vašich "mandlích" mám k tomu poznámku. :-)

A pana Pavla i lukyna  jsem určitě upozorňovala, že mne mají brát s rezervou, pan Ondřej Melkes to myslím už také pochopil. :-)

51 rucuk rucuk | E-mail | 17. prosince 2008 v 11:03 | Reagovat

-5O- No já určitě, jste občas ranařka, ale docela příjemná.:-)))

52 matka matka | 17. prosince 2008 v 13:58 | Reagovat

51 rucuk

Že nevíte proč jsem taková?

53 rucuk rucuk | E-mail | 17. prosince 2008 v 16:19 | Reagovat

-52- matko, vím, to je proto, že máte za sebou dost těžké situace v životě, naučila jste se jim čelit nejen ,,tmavším" humorem, ale i hodně velkou smířlivostí vůči různým událostem i lidem. Jen občas ve vás zvítězí , spíše převládne ta původní životem neposkvrněná ,,holčička"  bez ohledu na to, kolik vám je. Trefila jsem to aspoň trochu?

54 rucuk rucuk | E-mail | 17. prosince 2008 v 16:23 | Reagovat

-5O- Ještě k té vaší poznámce- je u č. 16, že?

55 matka matka | 18. prosince 2008 v 13:08 | Reagovat

asi tak. Ale občas se chovám jako chameleon, aby mne nikdo zranit, či zradit nemohl, kdybych dala příliš najevo, co....

56 matka matka | 18. prosince 2008 v 13:10 | Reagovat

Jenže co si budem říkat, pan Pavel celkem správně odhadne, kdy jsem v prdeli, jak on říká. A myslím, že takových je zde víc. Ovšem nevím, jestli nadávat mi, je řešení nejlepší. Sama mám velmi často obavy, jestli jsem o rozum již přišla, nebo teprve přijdu. :-)

57 rucuk rucuk | E-mail | 18. prosince 2008 v 17:52 | Reagovat

matko- tady vám snad nikdo nenadává. Nemusí souhlasit se vším, co kdo řekne, ale nadávat není třeba. Každý máme svoji 13. komnatu, se kterou se nesvěřujeme ani nejlepší přítelkyni, neřku-li tady na blogu. Každá povaha člověka je poznamenaná předešlými událostmi v životě, to neovlivníme. Zdravím vás i se všemi připomínkami. Někdy jsou - tedy skoro vždy- docela případné i když matoucí- řekla bych, že schválně...:-))

58 matka matka | 20. prosince 2008 v 13:44 | Reagovat

13. komnata - jistě, mám jich myslím celou řadu.

A mnohdy matu i proto, aby do nich nikdo nemohl vkročit a ublížit si.

Nebo také proto, že čekám, jestli mou úmyslnou chybu v textu někdo odhalí.

A já pak vím, že ten člověk, který se nebojí mne na ni upozornit, jde podobnou "cestou," jako já.

Zárověň si ověřím správnost své "cesty."

:-))

59 Čáry Čáry | 23. prosince 2008 v 10:49 | Reagovat

[9]

Copak 1/2, mě za pravopis strhnuli stupeň v diplomce! Ale moje chyba, mě jsem si to dohledat.

Ono to technické/humanitní vzdělání nakonec vyjde stejně - technik s humanitní záležitosti dohledá, humanitka si na techniku najde technika. (Humaniti mají smůlu)

[32]

Dějepis sice moc v malíčku nemám, ale pan gůgl tvrdí, že na přelomu 1333/1334, takže dělitelné to není.

Takže je to, jak se říká - vzdělání není vědět něco, ale umět se k informacím dostat.

PS: pokud vím, tak matemetika se učí až volitelně ve 4. ročníku střední školy. (matematika začíná limitami, to předtím jsou počty)

60 Čáry Čáry | 23. prosince 2008 v 10:51 | Reagovat

Ach jo, zase trotl.

Errata:

"chyba, měl jsem"

"technik si humanitní"

61 matka matka | 23. prosince 2008 v 22:53 | Reagovat

59 Čáry

....- vzdělání není vědět něco, ale umět se k informacím dostat....

---a umět je použít.

Díky. Hezké Vánoce.

62 rucuk rucuk | E-mail | 9. ledna 2009 v 20:08 | Reagovat

Zkuste luštit křížovky bez alespoň základních znalostí řeckých, římských či jiných dějin, alespoň vědět, kdo byl Alexandr Veliký, Zeus, Afrodita, Paris, Neptun, a pod.,, ptákovinky", na cizí jazyky lze vzít slovník, na něco- většinou co víte- je nápověda a zjistíte, že toho  moc nevyluštíte. To jen bagatelizuji znalosti. Nikdo neví všechno, ale jsou tam i technické výrazy, něco musíte vědět o fyzice, značky chemické, goniometrické funkce a co já vím,   co ještě. Co máte v hlavě, nikdo vám nevezme a i ve stáří nějaká znalost občas probleskne a je užitečná.

Nic si z mých řádků nedělejte, vy všichni umíte psát a docela dobře a vtipně- občasné chyby jsou jen překlepy!!!!:-))) I u mě.:-)))

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama



Jdeme spát, díky za návštěvu a na shledanou...

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx