To bude sláva.

17. září 2008 v 14:00 | Ruža z Moravy |  lidé kolem nás
ohňostroj
Tak se nám chystá velkolepá přehlídka. Armáda asi není tak velká jako kdysi, kdy byla vojna povinná, takže se přidají hasiči a další organizace, aby to nebylo tak ubohé.


Jen to datum - ironie - 28. říjen - vznik československé republiky. Jestlipak ten den slaví i Slováci ve své republice?. Oni mají jiné státní svátky , o kterých už u nás není řeč, jako by se nás nikdy netýkaly. Na př. SNP. Je to prý diskutabilní den pro naši historii. No nic, ale počkáme si, koho pan prezident vyznamená. Vojáky, kteří byli v Afganistánu. Copak tam museli jít? A zadarmo tam nebyli. Věděli, že riskují. Nevím, jak kdo, ale já to za hrdinství moc nepovažuji. I účel těch misí mi není jasný - myslím potřebnost.
Rozdělení republiky jsem ,přiznám se ,obrečela. Byl to smutný Nový rok. Slovensko je moje rodiště, přestože tam byl otec jen na práci, Slovák nebyl, ale maminka ano.
Každý rok jsme jezdili pod Košice k rodičům muže na prázdniny - tedy dovolenou i s dětmi.
Teď je to zahraničí.
Tak kdo další bude vyznamenán? Že by konečně někdo prosadil ty Mašíny?
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 asa asa | 17. září 2008 v 16:36 | Reagovat

Vypadá to že Topolánkovi ,,hrdinové,, u Klause tentokrát neprojdou.

2 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 17. září 2008 v 17:50 | Reagovat

Ve filmové  pohádce Čertův švagr, velí neohrožené armádě knížete pána, herec Nárožný. Možná je to nechtěná předzvěst, jak to může vypadat na 28. října i ve skutečnosti.

Když nastoupí všichni placení vojáci, policisté, strážnící a BIS, bude to síla,která zastraší více než radar.

Teď jde jen o to rozlišit kdo bude na přehlídce ten kníže pán a kdo velitel neohrožené armády.  ( Něco  už rozhodl parlament v Ústavě čl. 63 odst.1. písm.c,   "president republiky, je vrchním velitelem ozbrojených sil".

3 Václav Václav | 17. září 2008 v 17:54 | Reagovat

Samostatnost si přáli Slováci.Ve volbách pouze Demokratická strana chtěla federaci a získala jen 4 procenta a dále ODS,která naryclo byla na Slovensku zaregistrována nezískala ani 1  proc.

4 Ivo L Ivo L | 17. září 2008 v 18:04 | Reagovat

Pro potřeby ČR by byla nejlepší žádná armáda. Mise našich vojáků v zahraničí nejsou o hrdinství. Jsou to žoldáci vysláni USA a zaplaceni z našich daní. Rozdělování států evropy bude ještě pár let v módě. Přidělování dotací od EU do států EU je zatím " přínosné ". A až se ten to ekonomický mechanizmus vyčerpá ? Dojde k spojování menších států ve větší ? Uvidíme.

5 K&K K&K | 17. září 2008 v 20:01 | Reagovat

Souhlasím s autorkou. Vojáci v Afganistánu si vybrali dobrovolně tuto práci a jsou za ní náležitě placeni. Takže v tom případě vyznamenání všem co pracují i když častokrát za podstatně méně peněz.

Osobně nepociťuji, že účast naši armády v těchto zemích zvyšuje mou osobní bezpečnost a svobodu.

6 Policista Policista | 17. září 2008 v 21:30 | Reagovat

Nejdu tam. Půjdu raději k lékaři a marodit. Nejsem zvědav na nějakou ostudu.

7 rucuk rucuk | E-mail | 17. září 2008 v 22:00 | Reagovat

Z celého toho vyznamenávání mám pocit, že už není skoro koho vyznamenávat. Umělci neprošli i  když mám pocit, že pro naši republiku udělali v  zahraničí více než všichni vojáci. Uznávám pomoc našich lidí při přírodních katastrofách třeba i v jiné zemi, práci lékařů, zdravotnického personálu. Našich záchranářů, požárníků při výjimečných výkonech.  Vědcům za výjimečný objev. Není už základ celkem vyčerpaný?

8 Lin Lin | 17. září 2008 v 22:37 | Reagovat

Také si říkám, co je to za  počin.

Stát, který vznikl v r. 1918, už dávno neexistuje. ČR vznikla v úplně jiný den.  A dobrá, i kdybychom pominuli nějaké tyto "kosmetické" nesrovnalosti, říkám si, proč zrovna vojenská přehlídka.  Nevím, nepamatuju, že by kdy v tento datum bývaly vojenské přehlídky ( i když ...zas tak daleko moje paměť nesahá).

A možná se tvářím rozpačitě hlavně proto, že to opět bude stát peníze.  Připadá mi nějak na hlavu, v době, kdy se ceny šplhají nahoru a platí se pomalu i za vzduch,  rozmařile hýřit velkolepými podívanými "pro lid".

Kdyby to aspoň bylo rovných 100 let, budiž....

9 Tenzulice Tenzulice | 18. září 2008 v 8:38 | Reagovat

Já jsem pro přehlídku. Alespoň na vlastní oči uvidíme předraženou výzbroj, kterou nakoupili ministerští úředníci a politici. Máme přece právo vědět, za co dostali miliardové úplatky. Snad výzbroj bude funkční a bez problému přejede a přeletí před diváky. Jen nepoznáme, jestli taky střílí. A jestli v televizi uvedou postupně záběry z více kamer, vyvolá to dojem, že naše armáda není zas tak malá a bude se moci opět zeštíhlovat.

A co se datumu týká, snad byste nechtěli, aby se slavilo výročí rozpadu Československa. Musíme ještě trochu počkat a pak budeme moci slavit datum příchodu první vojenské jednotky USA.

10 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 18. září 2008 v 10:38 | Reagovat

8 Lin

Zdravím Vás.

28. říjen je dávné historické datum bez pamětníků, už nebudí emoce doma ani v zahraničí a je to dobře.

Vznik ČR 1. ledna 1993 je tak rozporné datum i příčina, že by mohlo provokovat další dělení státu a emigrovali by i Chodové přes kopec do Bavorska s Josefem Sedláčkem v čele.

I když jste si něco řekli, tuto možnost mu nedejte. Ono také po Silvetru se potácet na Hrad, kalnýma očima hledat místo, a uklánět se ( hrůza ). Armáda u toho v rozkývaném stavu.

Ty potomní vyprošťováky ( na zapití akce ) by to už nespravily.

Nechal bych politikům jejich hračky, když nic jiného neumí.

11 Jitka Jitka | 18. září 2008 v 11:18 | Reagovat

Nebýt veteránů, tak by ta přehlídka byla úplně směšná. Doufám, že tu uvidíme také z druhé světové války i Ruskou vítěznou výzbroj.

12 Honza Honza | 18. září 2008 v 11:20 | Reagovat

Tu komedii by měla natočit televize. Myslím, že by se v dnešní době hodně diváků opakovaně nasmálo.

13 Ondra Ondra | 18. září 2008 v 11:24 | Reagovat

Slyšel jsem, že prý vojáci potáhnou dřevěné koně, děla a letadla. Poté bude pro diváky ukázka bojového umění, při kterém náhodně přijde o život několik vojáků. To si opravdu, ale opravdu nemohu nechat ujít.

14 Zdeňka Zdeňka | 18. září 2008 v 11:48 | Reagovat

/8/ Lin??

Pořád platí chléb a hry. Chléb zůstává stejný, jen ty hry se mění,  a když je chléb dražší, o to velkolepější  jsou hry.

A proč 90 - asi by to tahle vláda už jindy nestihla.

autorka: Na to, kdo bude vyznamenaný, nějak přestávám být zvědavá.

15 matka matka | 18. září 2008 v 11:58 | Reagovat

Dejme vojáčkům či divákům mávátka a volejme: "Ať žije.... co to vlastně slavíme, zas se střílet do lidí chystáme?

16 rucuk rucuk | E-mail | 18. září 2008 v 13:21 | Reagovat

-14- nevím, ale jen tak ze zvědavosti, co si vymyslí za důvody. No, my tu přehlídku uvidíme leda cv televizi, tak snad něco vidět bude. Jinak nás to trápit nemusí - svátky se mění, na určitá data jsou lidi zvyklí, tak proč toho nevyužít, že?

17 Saltos Alim Saltos Alim | E-mail | 18. září 2008 v 14:58 | Reagovat

Nechci být zapadlý vlastenec, ale té národní hrdosti, jak to vypadá, není ani jak šafránu. Což  takhle rozhlédnout se kolem sebe do ostatních zemí, dokonce třeba i za oceán nebo k Uralu. Myslí si snad někdo, že by naše pesimistické  a škodolibé  postoje byly  tou nejlepší  cestou do světa? Nedej Bůh aby došlo k lámání chleba  - to bychom  dopadli.

18 Lin Lin | 18. září 2008 v 15:53 | Reagovat

to [10] nar.soc :

:-)

19 Lin Lin | 18. září 2008 v 15:54 | Reagovat

to [14] Zdeňka :

...to máte pravdu... už by to nestihla....

20 Lin Lin | 18. září 2008 v 16:02 | Reagovat

to [17] Saltos Alim :

Nikde se netajím, že jsem jako Češka hrdá, že jsem Češka.

Jen nejsem stavěná na šaškárny, víte?

Pokud bych i chtěla oslavit nějakým způsobem den, kdy po dlouhých stovkách let opět Češi získali svou zem (státnost? nevím, jak to napsat, aby mě zas někdo nekáral za slovíčky), nevolila bych vojenskou přehlídku. Zrovna  vojenská "symbolika"  nezdá se mi vůbec vhodnou.  

Pak je taky otázkou, s kým slavit.... S našimi politiky??? Českou státnost?  Když jsou to oni, kdo nás zaprodávají?  Vyměňují nás jako v Africe - zlato na šmuky??

Takže když někdo takový chce uspořádat  "oslavu státnosti", o jeho hrdosti nebo vlastenectví dost silně pochybuju...

21 rucuk rucuk | E-mail | 18. září 2008 v 19:19 | Reagovat

Právě proto, že bych svoji zem nevyměnila - 17- tak bych raději byla hrdá na naše  vynálezy, vyvážené výrobky, sportovce, muzikanty, třeba i zpěváky, profesory, kteří by vyučovali na jiných univerzitách, ale jako naši občané, zvelebování našich památek, krajiny pro turisty.  Odnaučit naše lidi okrádat turisty i své spoluobčany. To je ale asi zatím jen sen. Vojenská přehlídka to asi nevyváží. Pokud to ale někdo cítí tak jak to je, jeho volba.

22 asa asa | 18. září 2008 v 19:37 | Reagovat

Byl jsem vojáčkem celé dva roky, ještě v padesátých létech. Pořád jsme nacvičovali bojové akce, věčné pohotovosti, když se na př.v roce 1960 vylodila americká námořní pěchota v Libanonu tak jsme spali měsíc oblečeni. Kopali jsme protiatomové kryty pod maskovacími sítěmi skoro na hranici a různé ptákoviny. Třetí světová se naštěstí nekonala a v šedesátém osmém si naši následníci taky neškrtli. V roce třicetdevět to dopadlo jak známo. Takže kontrolní otázka suodusi - k čemu je nám nějaká armáda. Jako žoldáci v zahraničí, za peníze daňových poplatníků bojují za cizí zájmy, za podivné ideje. Teď aby předvedli že nějakou armádu máme, budou vyhozeny další zbytečné peníze, které na př. chybí i na očkování dětí proti žloutence. Ta se veselé šíří a je ostudnou vizitkou tohoto státu.

23 Quo Vadis Quo Vadis | 19. září 2008 v 11:14 | Reagovat

...

"Dejte mi do ruky mávátko

a řekněte jak volat sláva.

Já už si najdu ten správný směr

a budu mávat, mávat, mávat!"

...

(z písně Mávátka (Jaromír Nohavica))

P.S. V kterém roce vlastně tu píseň napsal?

24 rucuk rucuk | E-mail | 19. září 2008 v 13:57 | Reagovat

Lidé se chtějí odedávna bavit, jinak by nebyly amfiteátry, arény, divadla. Naši  lidé nejsou zřejmě stavěni na nějaké zvláštní karnevaly jako latinsko-americké populace a jižní národy. U nás to bývaly jízdy králů a pod. spíše místní záležitosti. Po  příp. ještě cvičení, přehlídky, průvody spíše diktované. No, nevím, kdy se takové kromě sletů a akcí  pořádaných městy a vesnicemi objeví. Asi moc nikomu nechybí. Myslím ty velkolepé.

25 Saltos Alim Saltos Alim | E-mail | 19. září 2008 v 14:16 | Reagovat

K /20/Lin

Neodolám abych nepoložil otázku jak by podle Vás měla vypadat vizitka národa a státu předložená světu právě při oslavě tak významného výročí. A trochu indiskretně, jak slavíte Vy svá kulatá výročí pro lidi a s lidmi kolem Vás / a hned se omlouvám za drzost /.

26 Vhailor Vhailor | E-mail | 19. září 2008 v 14:44 | Reagovat

[22] asa

Odhledneme-li od pomoci armady pri zivelnych katastrofach (ale ta je neocenitelna) tak se o armadu opira moc statniho aparatu. U profesionalniho vojaka je pouze mala sance, ze se bude ptat sveho svedomi, zda-li strelba na dany cil je spravna nebo nikoliv, dostal za to zaplaceno.

27 Lin Lin | 19. září 2008 v 14:52 | Reagovat

to 25] Saltos Alim :

Trochu jste mě zaskočil...  No budiž... Nejsem ani státník, ani politik, takže jako občan, ju?

Představovala bych si spíš něco jako prezentaci tvůrčí práce Čechů.  Úspěchy, které ve světě něco znamenají.  Zboží, které je v cizině žádané a vysoko ceněné, úspěchy ve vědě, v lékařství, v technologiích... Úspěchy třeba i v účinné pomoci speciálních týmů např. při přírodních katastrofách.  Máme čím se pochubit, ne že ne.

A k tomu soukromí?  Opravdu zvláštní otázka...ale budiž.

Zatím jsem moc "kulatin", hodných "oslav",  neslavila. Ale dobrá, berme to jako zcela obyčejné narozky.

Slavit pro lidi? To není můj styl... Když slavím, tak jedině s lidmi, se kterými slavit chci.  A ti lidé nepříjdou na oslavu, ale kvůli mně (neobratné, ale snad pochopíte).  Nejde totiž o dárky a oslavy - ale o setkání... Vůbec taky nezáleží, jestli se sejdeme přímo na mé narozeniny nebo kdykoliv jindy. Je ouplně jedno, jestli se sejdeme doma, v hospodě, v  nóbl podniku - nebo jen tak... kdesi u ohýnku.

Mé "oslavy" jsou vždy komorní, protože halasným, nablýskaným a velkolepým "šou" se vyhýbám jak čert kříži.  

Stačí?

28 Bohuš Bohuš | 19. září 2008 v 14:57 | Reagovat

26) Vhailore,

takže dnešní voják je vlastně placeným vrahem?

29 asa asa | 19. září 2008 v 19:09 | Reagovat

Dřívější velkolepé vojenské přehlídky snad x krát v roce byly až do této chvíle těžce kritizovány. Najednou někdo zavelel a ejhle už je to cosi jako vizitka národa. Tak nevím.

30 Arnost. Arnost. | E-mail | 19. září 2008 v 19:57 | Reagovat

28. Bohuš.

No samozřejmě ! Přesně podle nynějšího vzoru superboys z West Pointu, kteří už dávno nejsou to, co byli jejich dědové před třiašedesáti lety. Ti nynější předvádějí své hrdinstrví nejraději na zajatcích, vězních a na civilním obyvatelstvu a to včetně v armádě sloužících žen a tam, kde se střílí jejich hrdinství rychle vyprchává!

A dále.

Naše armáda už na obranu státu nevystřelila celých 386let! Naposledy jen velmi chabě na Bílé Hoře. Pak už naši vojáci nadělali slávu jen v cizích službách.  Ať už pro Rakousko nebo v legijích obou světových válek. Největší ironií bylo, když ti nejlepší - naši piloti - odešli bojovat a položit  své životy za Anglii. která nás rok před tím zradila v Mnichově! V minulém století nám byla armáda platná asi jako mrtvému zimník! V letech 1938. 1948 i 1968.  V armádě se vždycky akorát kradlo. Nejčastěji výstroj, benzin, pistole a munice. Vše je přece potřeba doplňovat a obnovovat.

31 Arnost. Arnost. | E-mail | 19. září 2008 v 20:02 | Reagovat

Oprava - 388 let /1620/

32 rucuk rucuk | E-mail | 19. září 2008 v 20:26 | Reagovat

Pokud mohu říci, jak bych si představovala oslavu státního svátku místo vojenské přehlídky? Udělala bych krásný koncert třeba v Sazka aréně, kde by účinkující nebrali honorář, vstupenky by byly dostupné i pro méně dobře situované a lidi, kteří opravdu něco významného udělali bych pozvala zdarma do VIP loží. Koncert by měl být tak různorodý, ale zorganizovaný tak, aby si každý účastník vybral dle svého vkusu jednotlivé vystoupení. Nemyslím takový přesvícený hlučný komerční koncert, ale pozvat i umělce vážnějšího žánru. Myslíte, že by to nebylo možné?.  Výdělek bych věnovala na potřebné záležitosti, na které prý nejsou peníze.

33 Vhailor Vhailor | E-mail | 19. září 2008 v 21:25 | Reagovat

[28] Bohuš

To bych rekl,  ...ze je mozna uz silne slovo, nicmene se to v jistych situacich nevylucuje.

Nepredpokladam ze profesionalni vojak by mel stejne svedomi jako vojak zakladni sluzby kdyby mu bylo narizeno zacit strilet do davu.

34 rucuk rucuk | E-mail | 26. září 2008 v 14:24 | Reagovat

Dle mého profesionální voják má také svědomí, ale musí uposlechnout rozkaz., což vlastně musí i voják zákl. služby- ledaže by střílel do vzduchu. Hodně vojáků po různých válkách mělo pošramocenou psychiku a buď  z nich byli alkoholici nebo se museli léčit. O drogách ani nemluvím.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama



Jde se spát, díky za návštěvu a na shledanou...

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx